شرکت های هواپیمایی ایران روز ۷ آبان ماه یعنی یک هفته قبل از تحریم ها ۱۱پرواز بین المللی را انجام دادند، اما دو هفته بعد و به رغم شروع ممنوعیت ایالات متحده بر شرکت های هواپیمایی ایران، ۱۳پرواز بین المللی از سوی این شرکت ها به مقاصد پاریس، لندن، هامبورگ و دوحه انجام شده است.

دولت آمریکا در ۵ نوامبر(۱۴ آبان) تحریم هایی علیه صنعت نفت ایران، سیستم مالی و بخش حمل و نقل و بخش هواپیمایی اعمال کرد. 

شکست تحریم های آمریکا در پایین آوردن میزان ترافیک هوایی ایران، چالشی برای دولت ترامپ در پیگیری هدف خود یعنی انزوای بین المللی ایران است.

اطلاعات ترافیک پروازی که توسط تارنمای فلایت ترادر۲۴( Flightradar۲۴) و با ردیابی تردد هواپیماها ارائه می شود، نشان می دهد که تعداد محدودی از کشورها، از جمله متحدان واشنگتن در آنسوی آتلانتیک به این تحریم ها پایبند بوده اند.

اتحادیه اروپا که نهاد تنظیم کننده پروازهای هوایی به کشورهای عضو است در رابطه با تحریم های آمریکا علیه بخش هواپیمایی ایران اعلام کرد: نه اعضای این اتحادیه و نه سازمان ملل متحد، تحریم هایی جدیدی علیه ایران ایر و یا هواپیماهای آن اعمال نکرده اند. بنابراین ما هیچ منع قانونی برای پروازهای ایران ایر به مقصد این اتحادیه نمی بینیم.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا دراین باره افزود:&#۳۹; این اتحادیه اعمال تحریم های فراسرزمینی ایالات متحده علیه ایران رابه رسمیت نمی شناسد. مقامات ایالات متحده هشدار می دهند که شرکت هایی که با بخش هواپیمایی ایران فعالیت کنند خود را در معرض اقدامات تنبیهی خزانه داری آمریکا قرار می دهند.

ایالات متحده قصد داشت که با تحریم بخش هواپیمایی، ایران را از لحاظ فیزیکی و روانی منزوی کند با این حال، بسیاری از دولت ها، از جمله متحدان ایالات متحده، وعده داده اند که مطابق با توافق سال ۲۰۱۵، تجارت با ایران را ادامه می دهند به طوریکه برخی از کشورها اعلام کرده اند که به روابط خود با ایران ادامه و یا حتی آن را تقویت می کنند. برای مثال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که دولت او از تحریم های ایالات متحده پیروی نخواهد کرد.

همچنین با وجود سفر سال جاری میلادی مقامات ایالات متحده به برخی کشورهای جهان برای همراه ساختن آنها در رعایت و انطباق با تحریم های مورد نظر، مقامات بانک مرکزی روسیه در ماه ژوئیه (تیر ماه) با همتایان خود در ایران به منظور تقویت روابط بانکی دیدار کردند.

کارشناسان تحریم، از جمله مقامات ارشد دولت های پیشین ایالات متحده معتقدند که ارتباطات سیاسی برای دور زدن تحریم ها، به ویژه در میان کشورهایی که روابط کمتری با بازار های ایالات متحده دارند، تقویت خواهد شد.

مقامات ایرانی با در نظر گرفتن قطعنامه های سازمان ملل متحد، این تحریم ها را غیرقانونی و با استناد به رای های دادگاه بین المللی دادگستری، آن را مانعی برای تجارت بشر دوستانه می دانند.

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بعد از به قدرت رسیدن اعلام کرد که این کشور از توافق سال ۲۰۱۵ خارج شده و تحریم ها علیه ایران را باز می گرداند. اما کشورهای دیگر امضا کننده این توافق اعلام کردند که به آن پایبند بوده و تجارت با ایران را ادامه خواهند داد.

اتحادیه اروپا در روز ۱۵ مردادماه امسال قانون انسداد را برای ایران اجرایی و اعلام کرد که در حمایت از فعالیت شرکت های خود در ایران بسته های حمایتی را ارایه و همچنین سازوکاری را برای ادامه مبادلات تجاری کشورهای مختلف با این کشور فراهم می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.