دیروز کرمانشاه بازهم لرزید، لرزه‌ای که برخی آن را پس‌لرزه قوی زلزله مرگبار سال گذشته می‌دانند و برخی هم نظر دیگری دارند؛ موضوعی که به گفته مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی پاسخ به آن شاید بتواند تصویر آینده زلزله‌های دیگری را در کرمانشاه مشخص کند.

زلزله ۷.۳ ریشتری در که ۲۱ آبان ماه در کرمانشاه که منجر به مرگ ۶۲۰ نفر و تخریب خانه ۷۰هزار نفر شد، تاکنون ۶۵۰ پس لرزه با بزرگای ۳ تا ۶ ریشتری داشته و حالا برخی زلزله دیروز را مرتبط اتفاق سال گذشته می‌دانند.

زلزله روز گذشته ساعت ۲۰:۰۷ با بزرگای ۶.۴ ریشتر ۲۱ کیلومتری جنوب غرب شهرستان سرپل ذهاب را لرزاند و در مناطقی مثل آذربایجان و کویت هم احساس شد. در این حادثه تاکنون بیش از ۷۰۰نفر زخمی شده‌اند و آب و برق هم برای مدتی قطع شده.

زلزله ۲۱ آبان یک پس‌لرزه بسیار قوی دارد

مهدی زارع در همین رابطه هفته گذشته طی گفتگویی گفته بود: «زلزله سال پیش پس‌لرزه‌ای با بزرگای بیشتر از ۶ نداشت. یکی از دانشجوهای من روی این موضوع کار کرده و نتیجه‌ای که به آن رسیدیدم این است که هنوز انرژی برای رها شدن باقی مانده و حتی احتمال دارد تا ۲ سال آینده زلزله‌ای بین ۶.۳ تا ۷.۳ ریشتر آن منطقه را بلزاند.»

در این باره توضیح داد:‌ «در یکی از مقالاتمان که چند روز پیش منتشر شد ۳ منطقه مختلف که دارای آرامش لرزه‌ای هستند را معرفی کردیم. اولین منطقه سرپل ذهاب است که از نظر ما آرامش آن به پایان رسیده، دومین منطقه بین لرستان و چهارمحال و بختیاری و سومین منطقه هم از شرق تهران تا دشت مازندران است. این ۳منطقه آرامش لرزه‌ای داشتند که این آرامش در یک مورد از آن‌ها یعنی سرپل ذهاب تمام شده و در دو مورد دیگر همچنان ادامه دارد.»

دیروز همین اتفاق افتاد و زلزله‌ای با قدرت ۶.۴ ریشتر سرپل ذهاب را لرزاند، اتفاقی که ممکن است مرتبط با نتیجه تحقیق زارع باشد به شرطی که بتوانیم آن را پس‌لرزه زلزله سال گذشته مرتبط بدانیم.

چه ارتباطی میان زلزله ازگله و سرپل ذهاب وجود دارد؟

در همین رابطه از روز گذشته تاکنون نظرات متفاوتی اعلام شده است، برای مثال فرهاد فروزی مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه امروز اعلام کرد که با وجود فاصله تقریبا زیاد بین لرزه سال گذشته و دیروز کرمانشاه یک بار دیگر با پس لرزه مواجه شده است.در این صورت با توجه به اینکه تاکنون در این حادثه هیچ کسی جان خود را از دست نداده براساس حرف‌های مهدی زارع می‌توان گفت انرژی زلزله سال گذشته کرمانشاه تخلیه شده و همان زلزله بین ۶.۳ تا ۷.۳ ریشتری کرمانشاه را لرزانده است.

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در این رابطه توضیح داد: «اگر حادثه دیروز پس لرزه باشد تنها خوبی آن این است که یک قسمت زیادی از آن گشتاور لرزه ای زلزله سال قبل رها شده. اما به نظر من نمی‌رسد که این رخداد پس‌لرزه ۲۱ آباد باشد.»

براساس یک دیدگاه دیگر حادثه دیروز پس‌لرزه زلزله ازگله نبودهُ، چراکه میان ۲ گسل تفاوت هندسی وجود دارد، صفحه زلزله قبلی تقریبا افقی بود ولی زلزله روز گذشته صفحه‌ای کاملا قائم داشته. زارع در همین رابطه توضیح داد: «تردیدهایی برای این که اعلام شود این زلزله از جمله پس لرزه‌های زمین لرزه روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته است، وجود دارد، این زمین‌لرزه می تواند پس لرزه زلزله روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته باشد یا خیر، چرا که این زلزله در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی سر پل ذهاب بوده است و احتمال می‌رود که رخداد ثانویه‌ای در این منطقه رخ داده باشد. منظور من از پس‌لرزه این است که اتفاقی که رخ داده باید روی همان گسلی باشد که ۲۱ آبان زلزله ایجاد کرده اگر این تایید نشود نمی توانیم بگوییم پس لرزه رخ داده است.»

باید منتظر یک زلزله ۶.۳ تا ۷.۳ ریشتری دیگر در کرمانشاه باشیم؟

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در پاسخ به این سوال گفت: «جواب به این سوال بله است.اما سوال اصلی باید این باشد که چقدر گشتاور لرزه‌ای از زلزله سال قبل باقی مانده و آن گشتاور کجاست. به هرحال به نظر می‌آید با حادثه روز گذشته این گسل یک مقدار تحریک شده باشد ولی اگر بخواهیم بسیار مقرراتی و آکادمیک حرف بزنیم باید گفت گشتآور باقی مانده هنوز کاملا تخلیه نشده.»

او در پایان گفت: «پس از این به بعد باید شاهد یک زلزله بزرگای ۶ تا ۷ یا مجموعه زلزله های کوچک یا هر دو این اتفاق ها در منطقه سرپل ذهاب باشیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.