بسیاری از منتقدان این اقدام را مورد انتقاد قرار دادند اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از آن دفاع کرده و گفت: افرادی بسیار خشن در مرز حضور داشتند و نیروهای ما از گاز اشک آور استفاده کردند. خط مشی ما این است؛ هیچ کس را به داخل کشور راه نمی‌دهیم مگر به صورت قانونی.

ترامپ پس از آنکه متوجه شد کودکان مهاجران نیز تحت تاثیر گاز اشک آور قرار گرفته‌اند، پرسید: چرا والدینی که می‌دانند در محلی گاز اشک آور زده شده، تجمع می‌کنند و فرزندانشان را هم با خود به آن منطقه می‌آورند؟

وی ادامه داد: مقدار کمی از گاز اشک آور استفاده شد و اطمینان می‌دهم که بسیار امن بوده است.

ترامپ علیه کاروان مهاجران موضع سختی گرفته و آنها را گروه‌های خطرناکی می‌داند که اکثرا مردان مجرد هستند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش آمریکا نیز اعلام کرده که حدود ۳۰۰ سرباز که در جنوب تگزاس و آریزونا مستقر شده‌ تا به تامین امنیت مرزی بپردازند، به سمت کالیفرنیا رفته‌اند تا در امری مشابه مرز جنوبی با مکزیک فعالیت کنند.

گوین نیوسام،‌ فرماندار منتخب کالیفرنیا در توئیتی به این خشونت مرزی واکنش نشان داد و نوشت: این کودکان پابرهنه هستند. در اثر استنشاق گاز اشک آور خفه می‌شوند. زنان و کودکان مهاجر به دنبال صلح و پناهندگی هستند اما با گاز اشک آور و ترس روبه‌رو شده‌اند. این آمریکای من نیست.

وزارت کشور مکزیک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنهایی را که در مرز این کشور دستگیر شده‌اند بلافاصله اخراج می‌کند و تدابیر امنیتی را تشدید خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.