القدس العربی در گزارشی نوشت: شهر تدمر سوریه در سایه عدم حضور ساکنان و پراکنده شدن آنها در شمال این کشور، به سربازخانه نیروهای روسیه، هم‌پیمانان و نیروهای نظام سوریه تبدیل شده است، این درحالی است که دو سال از تسلط ارتش سوریه بر آن می‌گذرد و گروه تروریستی داعش نیز از آن بیرون شده است.

در همین راستا، خالد الحمصی، فعال مدنی و عضو کمیته هماهنگی محلی تدمر با اشاره به آخرین تحولات این شهر به القدس العربی گفت: تدمر به سه بخش روسیه، هم‌پیمانان و نیروهای نظام سوریه تقسیم شده است.

وی افزود: در این شهر حدود ۳۰۰ فرد زندگی می‌کنند که بیشتر آنها کارمند بخش خدماتی هستند و افراد دیگر حامیان نظام سوریه بوده که دارای مغازه و رستوران هستند و نیازهای سربازان روسیه و هم‌پیمانان را برآورده می‌کنند.

الحمصی تصریح کرد: نقش امنیتی نیروهای هم‌پیمان در این شهر بسیار مهم است. این نیروها در منطقه‌ای به نام "الجمعیه الغربیه بتدمر" واقع در ورودی شهر مستقر هستند، این درحالی است که نیروهای روسیه در منطقه "الفیلات" و نیروهای نظام سوریه نیز در اماکن متفرقه‌ای در تدمر مستقر هستند.

این فعال مدنی ادامه داد: تسلط اوضاع داخلی تدمر به دست نیروهای نظام سوریه نیست بلکه تحت سیطره نیروهای هم‌پیمان است و روسیه نیز در اوضاع این شهر مداخله نمی‌کند. نیروهای روس در منطقه باستانی تدمر مستقر هستند و در این منطقه کاوش‌هایی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: داعش نیز چندان از این شهر دور نیست و عناصر آن در شرق شهر "السخنه" واقع در نزدیکی تدمر، جنوب تدمر و همچنین در اطراف چاه‌های نفت و گاز در شمال غرب این شهر حضور دارند. عناصر داعش به این شهر نزدیک بوده و حمله آنها به تدمر به هیچ وجه دشوار نیست. موقعیت تدمر بسیار استراتژیک است، چراکه این شهر در مرکز صحرای سوریه قرار داشته و عامل پیوند با مرزهای عراق و اردن است و از طرف دیگر اغلب منابع نفت و گاز سوریه در تدمر واقع شده است.

الحمصی درباره ساکنان این شهر نیز گفت: ۹۰ درصد از اهالی تدمر به مناطق شمالی سوریه در ادلب، روستاهای آن و مناطق دیگر کوچ و عده‌ای دیگر نیز به ترکیه و اروپا مهاجرت کرده‌اند. درصد قابل توجهی از اهالی این شهر در اردوگاه "الرکبان" ساکن شده‌اند و کمتر از ۱۰ درصد از آنها به دمشق و حمص کوچ کرده‌اند و اوضاع امنیتی‌شان بسیار دشوار بوده و به طور مداوم تحت پیگیر قرار می‌گیرند. اوضاع مالی تمامی آوارگان بسیار بد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.