کره جنوبی در نظر دارد دو سامانه راداری هشدار سریع از رژیم صهیونیستی خریداری کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، سئول ضمن اعلام این خبر گفته است که قصد دارد پدافند هوایی خود را تقویت کند. این در شرایطی است که اخیرا روابط میان دو کره رو به بهبودی گذاشته است.

ارزش مالی دقیق این قرارداد اعلام نشده اما یک مقام وزارت دفاعی کره جنوبی رقمی حدود ۳۰۰ میلیون دلار را تخمین زده، ضمن اینکه گفته است این سامانه‌ها در اوایل سال ۲۰۲۰ در اختیار سئول قرار گرفته و مستقر خواهد شد.

وزارت دفاع کره جنوبی گفته است، این پروژه با هدف تقویت قابلیت‌های «شناسایی و رهگیری موشک‌های بالستیک از فاصله‌ای طولانی در مرحله اولیه پرتاب» انجام می‌گیرد.

اگرچه سئول در اعلام خبر خریداری این دو سامانه راداری پیشرفته نامی از کره شمالی نبرده اما وزارت دفاع این کشور در ماه دسامبر سال گذشته میلادی گفته بود که صد دارد سامانه‌های راداری هشدار سریعی را پس از آزمایشات موفقیت آمیز موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای کره شمالی خریداری کند.

کره شمالی سال‌هاست که برنامه موشکی و اتمی خود را در پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای خارجی دنبال کرده و هر از گاهی نیز موشک‌هایی را آزمایش کرده است. به دنبال روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تنش‌های نظامی در منطقه شبه‌جزیره کره نیز افزایش یافت.

تا اینکه سرانجام سران آمریکا و کره شمالی تصمیم گرفتند در ماه ژوئن گذشته در سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. هر دو پس از پایان این نشست از نتیجه آن راضی بودند و رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته بود که خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره به زودی محقق می‌شود.

پس از این اتفاق، روابط میان دو کره نیز کم کم رو به گرمی گذاشت و کره جنوبی گفت‌وگوهایی را نیز به عنوان میانجی با کره شمالی و آمریکا برگزار کرد و پیام‌های آنها را در این مدت به دیگری منتقل کرده است.

در ابتدا آمریکایی‌ها امیدوار بودند که بتوانند به صورت فوری بحث خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره را پیش ببرند اما بی اعتمادی کره شمالی به واشنگتن از یک سو و رد درخواستهای کره شمالی برای پیشبرد گام به گام مذاکرات از سوی آمریکا امیدها برای بهبود اوضاع میان دو کشور را به یاس تبدیل کرده است به گونه‌ای که مذاکرات میان مقامات دو کشور برای چندمین بار است که به تعویق می‌افتد. آخرین بار قرار بود این مذاکرات تا پایان ماه نوامبر برگزار شود که کره جنوبی از به تعویق افتادن آن خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.