آنتونیو گوترش روز سه شنبه با صدور بیانیه ای از حادثه دو روز گذشته در دریای سیاه و نزدیکی شبه جزیره کریمه و تنگه کرچ که میان روسیه و اوکراین روی داد، ابراز نگرانی شدید کرد.

وی خواستار جلوگیری فوری از تشدید تنش در این موقعیت شد و از هر دو طرف خواست بدون هیچ تاخیری اقدامات لازم را برای مهار این حادثه و کاهش تنش از طریق تمام ابزارهای صلح آمیز مطابق با منشور سازمان ملل متحد انجام دهند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین بر ضرورت احترام به حقوق و تعهدات تمام طرف های ذی نفع تحت قوانین بین المللی تاکید کرد و افزود حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، مطابق با مرزهای شناخته شده بین المللی آن و مطابق با قطعنامه های مجمع عمومی و شورای امنیت، باید کاملا مورد احترام قرار گیرد.

تنش میان روسیه و اوکراین که از سال ۲۰۱۴ به دلیل الحاق کریمه اوکراین به روسیه آغاز شده است یکشنبه هفته جاری در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.

روس ها اعلام کردند که دو کشتی کوچک اوکراینی به همراه یک یدک کش بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این کشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.

در آن سوی آب ها و از کی یف نیز خبر رسید که دو کشتی کوچک زرهی &#۳۹;بردیانسک&#۳۹; و &#۳۹;نیکاپول&#۳۹; و یک یدک کش &#۳۹;یانی کاپو&#۳۹; طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر &#۳۹;اودسا&#۳۹; به بندر &#۳۹;ماریپول&#۳۹; در دریای &#۳۹;ازوف&#۳۹; در حرکت بودند که در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.

در پی این رخداد و توقیف کشتی های اوکراینی توسط نیروهای روسی، برخی از ساکنین کی یف به سفارت روسیه در این شهر حمله کردند و نارنجک دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب کردند.

البته در این حمله به هیچ یک از کارمندان روسیه صدمه ای وارد نشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.