سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد این وزارتخانه سهمیه قراردادهای فروش سازمان بازاریابی نفت عراق (سومو) را تایید کرده است و بر همین اساس از کل صادرات نفت در سال میلادی آینده، ۶۷ درصد به مقصد آسیا، ۲۰ درصد به بازار اروپا و ۱۳ درصد به بازار آمریکا خواهد بود.

این قراردادها شامل صادرات نفت سبک بصره، نفت سنگین بصره و نفت کرکوک است.

این خبر در زمانی اعلام شده که تقاضای منطقه ای برای نفت ترش مدیوم عراق به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رشد بیشتری پیدا کرده است.

محدودیت‌های بیشتر برای فروش نفت عراق

عراق اخیرا تلاش کرده است کنترل بیشتری روی فروش نفت خود به پالایشگاه‌ها و کاربران نهایی داشته باشد و نفوذ معامله‌گران را کاهش دهد. این امر تجارت محموله‌های تک نفت عراق را کاهش داده است.

منابع بازرگانی آگاه به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفتند: قراردادهای فروش سال ۲۰۱۹ محدودیت‌های بیشتری درباره مقصد برخی از محموله‌های نفتی دارند.

تحت قراردادهای جدید، سومو از مشتریان درخواست خواهد کرد مشخص کنند کدام پالایشگاه‌ها قرار است محموله‌های عراقی را دریافت کنند.

چین و هند دو مشتری بزرگ نفت عراق هستند و پس از آن کره جنوبی و آمریکا قرار می‌گیرند. سایر خریداران بزرگ شامل یونان، اسپانیا، ایتالیا و ترکیه هستند.

پیش از این عراق محدودیت کمتری روی فروش مجدد محموله‌های نفتی داشت زیرا تلاش می‌کرد محبوبیت نفت خود را افزایش داده و ظرفیت صادرات خود را بالا ببرد. شرکت‌های ملی نفت مانند آرامکوی عربستان و نفت کویت همواره در بندهای فروش قراردادی خود، محدودیت مقصد را قید می‌کنند.

رشد صادرات نفت عراق

دولت فدرال عراق در اواسط نوامبر صادرات نفت کرکوک از طریق خط لوله تحت کنترل منطقه کردستان به ترکیه را آغاز کرد. طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس، این کشور ۴.۶۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۲۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به اکتبر سال گذشته افزایش داشت.

صادرات نفت عراق از زمانی که اتحاد اوپک و غیراوپک در ۲۳ ژوئن با کاهش پایبندی به سهمیه تولید موافقت کرد، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و در اوت به رکورد ۴.۰۰۸ میلیون بشکه در روز صعود کرد. بارگیری نفت عراق از پایانه‌های جنوبی این کشور امسال رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

سه مدیر نفتی عراق به رویترز گفتند: صادرات نفت این کشور از بنادر جنوبی از ابتدای نوامبر تاکنون حدود ۳.۳ میلیون بشکه در روز بوده است.

صادرات در ماه پیش از آن به دلیل شرایط جوی نامساعد که در بعضی از روزها مانع بارگیری محموله‌های نفتی شده بود، کاهش پیدا کرده بود.

عراق در اکتبر از میادین نفتی جنوبی خود ۳.۴۷ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد. این کشور دومین عضو بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی است و حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.