آسوشیتدپرس گزارش داد، جورجت موسبکر، سفیر آمریکا در ورشو سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به نخست‌وزیر لهستان از او خواست تا وظیفه خودش را در قبال یک شبکه تلویزیونی مستقل تحت مالکیت آمریکا انجام دهد. در این نامه، نام‌ خانوادگی ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان اشتباه نوشته شد و عنوان اشتباهی هم داشت. همچنین نام وزیر کشور لهستان هم به غلط نوشته شد.

در مجموع مناسبات میان آمریکا و لهستان خوب است و لهستان برای کسب میزبانی یک پایگاه نظامی دائم آمریکا به نام "فورت ترامپ" لابی می‌کند. همچنین دولت محافظه‌کار و ناسیونالیست لهستان شباهت ایدئولوژیکی بسیاری به دونالد ترامپ دارد. مشخص نیست نامه سفیر آمریکا چگونه به رسانه‌ها درز کرده است.

موسبکر که از سوی دونالد ترامپ منصوب شده است، این نامه را برای "ابراز نگرانی" درباره رفتار دولت ورشو با تی‌وی ان، شبکه لهستانی تحت مالیک شرکت دیسکاوری آمریکا نوشته بود. این شبکه دیدگاهی لیبرال در انتقاد از دولت محافظه‌کار لهستان دارد. این شبکه ماه ژانویه تصاویری منتشر کرد که نشان می‌داد سال گذشته اعضای یک گروه نئو نازی لهستانی تولد آدولف هیتلر را جشن گرفتند. مقام‌های لهستانی خواستار پیگرد خبرنگار مخفی این شبکه به اتهام تبلیغ فاشیسم شدند. این طرح در نهایتا یکشنبه لغو شد.

سفارت آمریکا در ورشو تاکید کرد درباره این "مکاتبه دیپلماتیک" اظهارنظر نمی‌کند و همین بیانیه از نظر بسیاری تایید صحت این نامه است. لهستانی‌ها لحن و اشتباهات نگارشی این نامه را توهین‌آمیز می‌دانند. موسبکر پیشتر هم در یک نشست پارلمانی اظهارات مشابهی درباره آزادی رسانه‌ها مطرح کرد و باعث شد تا معاون نخست‌وزیر لهستان دیدار با او را لغو کند.

یکی از قانونگذاران حزب حاکم لهستان در توئیتی به سفیر آمریکا گفت: من از شما درخواست می‌کنم تا به مردم لهستان و کشور لهستان و مقام‌های منتخب دموکراتیک آن احترام بگذارید.

خبرنگار یک هفته‌نامه محافظه‌کار هم گزارش داد، در میان مقام‌های حاکم لهستان این باور وجود دارد که سفیر آمریکا "واقعا قصد حمایت از یک رسانه آزاد" را ندارد بلکه از یک کسب و کار مستقر در آمریکا حمایت می‌کند.

 

لینک کوتاه

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.