تونجا بنگین، نویسنده روزنامه "ملیت" ترکیه مصاحبه‌ای با اسماعیل حقی پکین، رئیس سابق اداره اطلاعات در ستاد ارتش ترکیه داشته که پکین در این مصاحبه گفته است: سازمان اطلاعات انگلیس طرحی برای نجات جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی داشت و اگر خاشقجی به قتل نمی‌رسید سازمان اطلاعات انگلیس برای ربودن و نجات او وارد عمل می‌شد.

این مسؤول سابق سازمان اطلاعات ترکیه گفت که واشنگتن قصد دارد با همکاری اسرائیل، عربستان، مصر، اردن و امارات ائتلاف‌های منطقه‌ای را از نو بسازد تا انگلیس را از معادله خارج کند برای همین دستگاه اطلاعات انگلیس علیه سازمان اطلاعات عربستان، آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند.

وی گفت: خاشقجی از انگلیس وارد ترکیه شد و به کنسولگری رفت. لندن می‌دانست که دامی برای خاشقجی در آنجا پهن کرده‌اند برای همین سازمان اطلاعات مکلف به مداخله برای ربودن خاشقجی و انتقالش به مکان امنی در انگلیس شد. از من سؤال خواهند کرد که این جزئیات را از کجا آورده‌ام. من اطلاعاتی از منابع خودم دارم.

این مسؤول سابق گفت: اگر خاشقجی یک روز دیرتر به کنسولگری می‌رفت قطعا سازمان اطلاعات انگلیس خاشقجی را به مکان امنی می‌برد چراکه لندن قصد استفاده از او را داشت. مشکل در نفت نیست بلکه در فروش سهام شرکت آرامکو و کشوری است که این پول‌ها در آنجا باقی خواهند ماند. اگر فرض کنیم که سهام آرامکو در نیویورک به فروش برسد این پول‌ها در آمریکا می‌مانند. انگلیس می‌خواست سهام آرامکو در بورس لندن به فروش برسد و این پول‌ها که مبلغ آن به ۴۵۰ میلیارد دلار می‌رسید در انگلیس باقی بماند. دستگاه‌های اطلاعاتی برای ناکام گذاشتن تحرکات سازمان اطلاعات عربستان، آمریکا و اسرائیل تلاش کردند. این دستگاه‌ها، سازمان اطلاعات انگلیس و اطلاعات خارجه روسیه بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.