رسانه‌های ترکیه از گفت‌گوی تلفنی جداگانه «رجب طیب اردوغان» با روسای جمهور روسیه و اوکراین درباره تنش‌های اخیر بین این دو کشور  خبر دادند.

 یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه خبر داده که رئیس‌جمهور این کشور در تماس‌های تلفنی جداگانه با روسای جمهور روسیه و اوکراین با آنها درباره تنش‌های اخیر بین دو کشور صحبت کرده است.

طبق گزارش «دیلی صاباح»، رجب طیب اردوغان در گفت‌و‌گوها با «ولادیمیر پوتین» و «پترو پروشنکو» به روسای جمهور روسیه و اوکراین بر ضرورت لزوم توسل به راه حل سیاسی برای پایان دادن به تنش‌ها بین این دو کشور تاکید کرده است.

 رایزنی تلفنی اردوغان در شرایطی انجام شده که رئیس‌جمهور اوکراین امروز  تأکید کرد، این کشور در آستانه جنگ با روسیه قرار گرفته است. پروشنکو همچنین گفته است، «مسکو نیروهای نظامی خود را در مرز با اوکراین افزایش داده است.»

تنش‌های اخیر بین کی‌یف و مسکو از روز یکشنبه آغاز شد. سه کشتی نیروی دریایی اوکراین در منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای آزوف وارد آب‌های شبه جزیره کریمه شدند.

به دنبال بی‌توجهی این کشتی‌ها به هشدارهای نیروی دریایی روسیه، نیروهای روس برای متوقف کردن این کشتی‌ها و آنچه که مسکو از آن به عنوان  حفاظت از «قلمرو سرزمینی روسیه» خوانده است، به سلاح متوسل شدند.

طبق گزارش‌ها در تبادل آتش صورت گرفته، سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند و روسیه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف‌ می‌کنند. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

وزارت خارجه روسیه این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده اما اوکراین گفته کشتی‌های این کشور هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌اند و روسیه را به تهاجم نظامی متهم کرده‌اند.

به دنبال این تنش اخیر بین مسکو و کی‌یف، کشورهای غربی به ویژه آمریکا، روسیه را به نقض حاکمیت اوکراین متهم کرده و از مسکو خواسته‌اند سه کشتی توقیف شده و ملوانان را به دولت اوکراین برگرداند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.