مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی برای وال استریت ژورنال نوشت: تلاش دولت ترامپ برای بازسازی شراکت آمریکا-عربستان سعودی در واشنگتن محبوبیتی ندارد و سیاستمداران از دو حزب همواره از سابقه حقوق بشری آل سعود برای تنزل رتبه این ائتلاف استفاده می‌کنند. ماه اکتبر قتل جمال خاشقجی، تبعه سعودی در ترکیه باعث افزایش هیاهو در کنگره و رسانه‌ها شد. اما تضعیف مناسبات آمریکا-سعودی اشتباه فاحشی برای امنیت ملی آمریکا و متحدانش خواهد بود.

این پادشاهی یک نیروی قدرتمند برای ثبات در خاورمیانه است. عربستان در حال کار روی تثبیت دموکراسی شکننده عراق و متصل کردن بغداد به منافع و مصالح غرب است، نه تهران. ریاض در حال کمک برای مدیریت سیل مهاجران فراری از جنگ داخلی سوریه از طریق همکاری با کشورهای میزبان، همکاری نزدیک با مصر و ایجاد مناسبات قوی با اسرائیل است. عربستان همچنین میلیون‌ها دلار به تلاش‌های تحت امر آمریکا برای مبارزه با داعش و سایر سازمان‌های تروریستی اختصاص داده است. تولید نفت و ثبات اقتصادی عربستان کلید شکوفایی منطقه‌ای و امنیت انرژی جهانی است.

وزیر امور خارجه آمریکا سپس با طرح اتهاماتی بی پایه و اساس علیه ایران مدعی شده است: آیا تصادفی است که همان افرادی که از قتل خاشقجی به عنوان چماقی علیه سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال عربستان استفاده می‌کنند، همان کسانی هستند که از تجدید روابط در دوران باراک اوباما با ایران حمایت کردند؟ این اتاق پژواک کجا بود؟ این آواتارهای حقوق بشری کجا بودند وقتی آقای اوباما بسته‌های پول نقد را به ایرانی‌ها می‌داد تا کارشان را به عنوان "بزرگترین حامی تروریسم دولتی در جهان" انجام دهند؟ عربستان سعودی همچون آمریکا و بر خلاف این منتقدان، این تهدید قریب‌الوقوعی که جمهوری اسلامی ایران علیه جهان ایجاد می‌کند، درک می‌کند. طبق گفته هنری کیسینجر، ایران مدرن امروز، یک علت است نه ملت. اهداف آنها گسترش انقلاب اسلامی از تهران تا دمشق، برای نابودی اسرائیل و مطیع ساختن تمام کسانی است که از تسلیم شدن امتناع می‌کنند. یک ایران بی‌مهابا در خاورمیانه حتی مرتکب کشتارها و ویرانی‌های بیشتر می‌شود، یک رقابت تسلیحات هسته‌ای منطقه‌ای به راه می‌اندازد، مسیرهای تجاری را تهدید می‌کند و در سراسر جهان تروریسم را تحریک می‌کند.

پامپئو در ادامه ادعاها و اتهامات بدون سند و مدرکش علیه ایران نوشته است: یکی از اولین اقدامات شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان تلاش برای ریشه‌کن کردن نفوذ "ویرانگر" ایران در یمن است که شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در سال ۲۰۱۵ قدرت را غصب کردند. تهران در حال ایجاد نهادی به سبک حزب‌الله در شبه جزیره عربی است؛ یک گروه شبه‌نظامی با اختیار سیاسی که بتواند مراکز انباشت جمعیتی عربستان را به گروگان بگیرد، همانند موشک‌های حزب‌الله در جنوب لبنان که تهدیدی علیه اسرائیل است. حوثی‌ها اراضی سعودی را اشغال کرده‌اند، یک بندر مهم را با کمک ایران به تصرف درآوردند، هدف‌گیری خودشان با موشک بالستیک را ارتقا داده‌اند، بنابراین می‌توانند فرودگاه بین‌المللی ریاض که مسیر تردد ده‌ها هزار آمریکایی است، هدف بگیرند. در همین حال، تهران هیچگونه تمایل صادقانه‌ای برای یک راهکار دیپلماتیک برای این درگیری یمن نشان نمی‌دهد. دولت ترامپ گام‌های بسیاری برای کاستن از درد و رنج یمن از جنگ، بیماری و قحطی انجام داده است. ما تلاش زیادی کرده‌ایم تا هدف‌گیری سعودی‌ها ارتقا یابد و تلفات غیرنظامیان به حداقل برسد و ما کمک بشردوستانه را از طریق سابقه سخاوتمندانه خودمان به حرکت درآورده‌ایم.

وزیر خارجه ترامپ افزوده است: آمریکا خوشوقت است که اعلام ‌کند در حال تامین حدود ۱۳۱ میلیون دلار علاوه بر کمک غذایی برای یمن است که مجموع امداد بشردوستانه در ۱۴ ماه گذشته را به بیش از ۶۹۷ میلیون دلار می‌رساند. این اعتبارات به دست برنامه جهانی غذا و سایر سازمان‌های دخیل در کمک‌رسانی به مردم یمن رسیده است. بدون تلاش‌های آمریکا، شمار تلفات در یمن بسیار بالاتر می‌رفت. هیچ میانجی صادقی برای مدیریت اختلاف‌نظرها میان عربستان و شرکای ائتلافی آن در حوزه خلیج‌فارس که حضور نیروهایشان برای این جنگ ضرورت دارد، وجود ندارد. ایران هیچ منفعتی در کاهش درد و رنج یمنی‌ها ندارد! پادشاهی عربستان سعودی میلیاردها روی تخفیف رنج در یمن سرمایه‌گذاری کرده است! سرمایه‌گذاری ایران صفر است! یمن همچنین جبهه مهمی در جنگ با ترور است و در طول ریاست جمهوری از دو حزب همینطور باقی مانده است. گروهی که اکنون به عنوان القاعده در شبه جزیره عربی شناخته می‌شود، اولین حمله مهم خودش علیه آمریکایی‌ها را در اکتبر ۲۰۰۰ انجام داد و عوامل آن ناوشکن یواس‌اس کول را زمانی که مشغول سوختگیری در بندر عدن بود، هدف حمله انتحاری قرار دادند. این حمله جان ۱۷ ملوان را گرفت و ۳۹ زخمی بر جای گذاشت. از آن زمان القاعده در شبه جزیره عربی بارها برای اجرای حملاتی در خاک آمریکا و علیه منافع متحدان تلاش کرده است؛ از تلاش عمر فاروق عبدالمطلب تروریست نیجریه‌ای برای منفجر کردن پرواز ۲۵۳ خطوط هوایی نورث‌وست در مسیر آمستردام به دیترویت در کریسمس سال ۲۰۰۹ تا قتل‌عام سال ۲۰۱۵ در دفاتر شارلی ابدو در پاریس. داعش همچنین در یمن حضور دارد و از آنجا برای اجرای حملاتی علیه آمریکا و متحدان ما استفاده می‌کند.

پامپئو می‌نویسد: رها کردن یا کاهش رتبه ائتلاف آمریکا – سعودی، همچنین به حرکت ریاض در مسیری درست‌تر در داخل کمکی نمی‌کند. کارهای بسیاری برای تضمین آزادی‌هایی که آمریکا و رئیس‌جمهوری ترامپ همواره روی آنها تاکید کرده‌اند، باقی مانده است. با این حال ولیعهد عربستان کشورش را در یک مسیر اصلاح‌طلبانه قرار داده است، از اعطای حق رانندگی به زنان و شرکت در مسابقات ورزشی تا محدود کردن پلیس عقیدتی و درخواست برای بازگشت اسلام میانه‌رو. آمریکا از قتل خاشقجی که اساسا با ارزش‌های آمریکایی در تناقض است، چشم‌پوشی نمی‌کند و من این را علنا و به صورت خصوصی به رهبری سعودی گفته‌ام. ترامپ در واکنش به آن اقدامی انجام داده است. ۲۱ مظنون سعودی در قتل حق ورود به آمریکا ندارند و روادید آنها لغو شده است. دولت آمریکا در تاریخ ۱۵ نوامبر طبق دستور اجرایی ۱۳۸۱۸ که براساس قانون پاسخگویی حقوق بشری جهانی مگنیتسکی ایجاد شده است، تحریم‌هایی را علیه ۱۷ تبعه سعودی اعمال کرد. ما در راستای تقویت حمایت از این واکنش حرکت می‌کنیم و کشورهای بسیاری شامل فرانسه و آلمان این رویه را در پیش گرفته‌اند. چنانچه حقایق بیشتری از قتل خاشقجی مشخص شود، دولت ترامپ تدابیر تنبیهی بیشتری را مد نظر قرار می‌دهد.   

 وزیرخارجه آمریکا ادامه داده است: منتقدان ائتلاف آمریکا-سعودی، به مقاله جین کرکپاتریک در ۱۹۷۹ تحت عنوان "دیکتاتوری و استانداردهای دوگانه" نگاهی بیندازند که ناکامی دولت کارتر را در تمییز دادن میان حاکمان خودکامه دوستدار منافع آمریکا و کسانی که مخالف آن بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. تمایلات ایدئولوژیک کارتر چشمان او را در مقابل منافع امنیت ملی آمریکا کور کرد و مانع از آن شد که او اول آمریکا را سرلوحه خود قرار دهد. به گفته کرکپاتریک، "ایده‌آلیسم لیبرال را نباید با مازوخیسم یکسان دانست و لازم است با دفاع از آزادی و منافع ملی تناقض نداشته باشد." این دقیقا یادآور منتقدان رویکرد عملی و صحیح دونالد ترامپ در قبال روابط امروز آمریکا-عربستان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.