همه‌ی ما دوست داریم تا زمانی که ممکن است هم از نظر سلامت بدنی و هم از نظر ظاهر، جوانی خود را حفظ کنیم. گروهی از دانشمندان با آزمایش بر روی هزار فرد ۳۸ ساله پی بردند بعضی از آن‌ها به اندازه‌ی دهه‌ی بیست زندگی شان از سلامت برخوردار بودند، در حالی که بقیه‌ی آن‌ها از نظر سلامتی شرایطی مثل افراد مسن داشتند.

طبق این تحقیق، ژنتیک تنها به اندازه‌ی ۲۰ درصد روی نحوه‌ی پیر شدن ما تأثیر می‌گذارد، درحالی که عوامل محیطی و سبک زندگی نقش بسیار بیشتری در این پروسه دارند. در ادامه می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانیم بیشتر جوان بمانیم و سرعت پیر شدن مان را کم کنیم.

۱- اضطراب تان را مدیریت کنید

پژوهشگران پی برده اند مسئولیت پروسه‌ی پیری سلول‌های بدن ما بر عهده‌ی تلومر‌ها (انت‌های کروموزوم ها) است. در واقع هر چه تلومر‌ها کوتاه‌تر شوند، ما زودتر پیر می‌شویم. اضطراب مزمن منجر به کوتاه شدن تلومر‌ها می‌شود. به همین دلیل است که مدیریت اضطراب اهمیت زیادی دارد.


مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن اضطراب و احساس آرامش بیشتر است. علاوه بر این، این کار به جلوگیری از کوتاه شدن تلومر‌ها کمک می‌کند. با یوگا کردن می‌توانید یاد بگیرید که افکار منفی را از خود دور کنید.

۲- با کسانی معاشرت کنید که دوست شان دارید

طبق تحقیقات، کسانی که در محیط‌های امن و دوستانه زندگی می‌کنند، تلومر‌های بلندتری دارند؛ بنابراین سعی کنید با کسانی معاشرت کنید که به شما احساس مثبتی می‌دهند.

پژوهش دیگری نشان می‌دهد افراد متأهل و کسانی که دوستی‌های قدیمی شان را حفظ می‌کنند هم تلومر‌های بلندتری دارند، یعنی اندکی کمتر از دیگران پیر می‌شوند. بعضی تحقیقات نشان داده است برای آنکه بتوانیم سلامتی مان را حفظ کنیم، در مطلوب‌ترین حالت به ۶ دوست نیاز داریم.

۳- کمتر غذا بخورید، بیشتر زندگی کنید

محدود کردن کالری‌های دریافتی که به معنای کمتر غذا خوردن و نه سوء تغذیه است، می‌تواند سوخت و ساز بدن را کم کند و به ما کمک کند بیشتر جوان بمانیم. محققان در تحقیقات خود، دو گروه از میمون‌ها را به مدت ۲ سال مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند میمون‌هایی که رژیم غذایی کم کالری‌ای داشتند بیشتر عمر می‌کردند و از سلامت بیشتری برخوردار بودند.

علاوه بر این، شما می‌توانید رژیم غذایی تان را تنظیم کنید. سعی کنید از خوردن هر نوع ماده‌ی غذایی فرآوری شده‌ای پرهیز کنید، چون فسفات‌هایی که به مواد غذایی فرآوری شده اضافه می‌شوند به فرآیند پیری سرعت می‌دهند. در عوض، مواد غذایی‌ای در رژیم غذایی تان بگنجانید که خاصیت ضدپیری دارند مثل شکلات تلخ، مغز‌های خوراکی، انجیر، ماهی سالمون، زردچوبه، آووکادو، بلوبری و غیره. با این کار، ریسک بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهید، از پوست و بینایی تان محافظت می‌کنید، توانایی شناختی تان را تقویت می‌کنید و سلامت روده هایتان را بهبود می‌بخشید.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مغز گردو حاوی بیشترین آنتی اکسیدان‌های ضد پیری است. خوردن روزانه تنها ۳ عدد گردو به شما کمک می‌کند سالم‌تر و جوان‌تر بمانید. همچنین، سعی کنید مواد غذایی‌ای که قند افزوده دارند را کمتر مصرف کرده و از خوردن نوشابه و مشروبات الکلی پرهیز کنید.

۴- مغزتان را ورزش دهید

ورزش کردن اهمیت زیادی برای سلامت بدن دارد، اما فراموش نکنید که باید مغزتان را هم ورزش دهید. کتاب بخوانید، زبان جدید یاد بگیرید و بازی‌هایی انجام دهید که نیاز به فعالیت ذهنی دارند. با فعال نگه داشتن مغز خود می‌توانید سرعت فرآیند پیری را کم کنید. تحقیقات جدید نشان داده است، کار یادگیری، تعداد نورون‌های مغز را افزایش می‌دهد و همین مسأله به جوان‌تر ماندن مغز کمک می‌کند.

۵- از مواد آرایشی طبیعی تری استفاده کنید

سعی کنید کمتر آرایش کنید، چون پارابن موجود در مواد آرایشی می‌تواند تولید هورمون زنانه‌ی استروژن در بدن را مختل کند و قدرت باروری زن را دچار پیری زودرس کند. شما می‌توانید از مواد آرایشی طبیعی تری استفاده کنید. اگر علاقه‌ی زیادی به آرایش کردن دارید و نمی‌توانید کمتر آرایش کنید، هر روز حتما صورت تان را خوب بشویید.

۶- حدود ۱۵ دقیقه را در آفتاب بگذرانید

این روز‌ها در همه‌ی مطالب پزشکی توصیه می‌شود که هرگز و حتی در روز‌های ابری فصل سرما، بدون زدن کرم ضد آفتاب از خانه خارج نشویم. اما محققان معتقدند روزانه باید حدود ۱۵ دقیقه را در ساعات میانی روز بدون کرم ضدآفتاب در معرض نور خورشید سپری کنیم. این کار به شما کمک می‌کند بدون آنکه ریسک ابتلا به سرطان وجود داشته باشد، هر روز ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. به خاطر داشته باشید که اگر در بدن تان ویتامین دی وجود نداشته باشد، کلسیم مصرفی تان هم جذب بدن تان نمی‌شود.

۷- بیشتر برقصید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد رقصیدن یکی از مؤثرترین انواع ورزش است که می‌تواند روند پیری را معکوس کند. رقصیدن، به ویژه رقصی که حرکات آن دائما در حال تغییر باشد، می‌تواند فعالیت بخش هیپوکامپوس مغز را بیشتر کرده و به کم کردن سرعت فرآیند پیری کمک کند.

۸- زودتر بخوابید

داشتن یک برنامه‌ی خواب مناسب اهمیت زیادی برای سلامت بدن دارد. به گفته‌ی کارشناسان، خوابی که ما بین ساعات ۱۱ تا ۳ شب می‌کنیم، بدن را تغذیه و احیا می‌کند، به همین دلیل شب‌ها باید ساعت ۱۱ یا زودتر بخوابید. بهترین حالت آن است که هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. کمبود خواب مزمن نه تنها روی حال ما، بلکه روی ظاهر ما هم تأثیر می‌گذارد.

تحقیقی نشان داد کسانی که معمولا کمتر از ۷ ساعت می‌خوابیدند، از زمانی که شروع به زودتر خوابیدن می‌کردند تغییرات مثبتی در فشار خون آن‌ها به وجود می‌آمد. این مسأله به کم شدن ریسک سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی کمک می‌کرد.

۹- ویتامین‌های بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید

آنتی اکسیدان‌ها جلوی صدمه زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن ما را می‌گیرند. این رادیکال‌های آزاد در اثر آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید یا مصرف سیگار در بدن به وجود می‌آیند. یک راه برای بهره بردن از آنتی اکسیدان ها، استفاده از کرم‌های صورتی است که حاوی آنتی اکسیدان هستند. قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌هایی که سرعت روند پیری را کم می‌کنند سلنیوم، ویتامین‌ای و ویتامین سی هستند.

علاوه بر این ها، مکمل‌های روغن ماهی یا هر نوع مکمل ضد التهاب دیگری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. روغن ماهی سرشار از اسید‌های امگا ۳ است که عملکرد قلب را بهبود می‌بخشند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و رشد مو‌ها را بیشتر می‌کنند. امکا ۳ همچنین تأثیر فوق العاده‌ای در حفظ جوانی پوست دارد.

منبع: روزیاتو

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.