وی در حاشیه سمینار سطح بالای همکاری های هسته ای بین المللی ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل در گفت و گو با این رسانه ژاپنی افزود: به رغم فشارهای تحریم های جاری آمریکا علیه ایران و تلاش آن کشور برای منزوی کردن تهران، ژاپن همچنان تمایل دارد همکاری های خود با ایران را در زمینه امنیت انرژی ادامه دهد، چرا که طرف ژاپنی معتقد است این همکاری تحت هر شرایطی نباید متوقف شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از دیدار چند هفته قبل مقامات هسته ای ژاپن و ایران خبر داد و گفت: طرف ژاپنی به تازگی در زمینه اصول حفاظتی و امنیت هسته ای میزبان تعدادی از دانشمندان هسته ای ایران بود.

صالحی اظهار داشت: از آنجایی که هر حادثه هسته ای در یک کشور می تواند بر کشورهای همسایه نیز اثر منفی بگذارد، جامعه بین المللی باید همچنان خود را در زمینه همکاری های امنیت هسته ای مسئول بداند.

صالحی موضع حمایت گرایانه ژاپن از توافق جامع سال ۱۳۹۴ قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) را ستود و با اعلام اینکه از موضع مخالف دولت ژاپن با برخی مواضع آمریکا خبر دارد، اضافه کرد: دولت آمریکا در حالی در ماه مه (اردیبهشت) از این توافق خارج شد که هم تحریم های اقتصادی را به حالت اول برگرداند و هم از کشورهای دیگر خواست از او تبعیت کنند.

وی تصریح کرد: از دولت ژاپن انتظار داریم نقشی مستقل تر (از آمریکا) ایفا کند چرا که بخوبی می دانیم توکیو قادر است کارهای زیادی خارج اراده واشنگتن در این خصوص انجام دهد، اما با این وجود آنها امروزه در قبال مسئله ایران دارند بسیار محتاطانه عمل می کنند.

وزیر خارجه سابق ایران همچنین گفت که ژاپن در عین حال می تواند نقش مثبت تری در زمینه حمایت از تلاش های اتحادیه اروپا برای نجات برجام بازی کند، چرا که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام برای جلب منافع اقتصادی در قالب همین توافق به گونه ای به تعهدات خود در قبال آن عمل کرده است که کشورهای اتحادیه اروپا را واداشت به همکاری های خود در قالب برجام همچنان ادامه دهند.

صالحی از مثبت بودن دیدارهای خود در بروکسل خبر داد و گفت: اگرچه ایران به تدریج می رود تا صبر و تحمل خود را در قبال نقض تعهدات آمریکا در قبال برجام از دست بدهد، با این وجود خوش بین است از اینکه به رغم مشکلات مالی ناشی از تحریم های اقتصادی آمریکا، حداقل اروپایی ها بتوانند راهی برای ادامه پرداخت های حاصل از صادرات نفت ایران پیدا کنند.

وی در این خصوص گفت: اگرچه برای اقدامات خود با اروپایی ها یک مهلت خاص تعیین کردیم اما چنانچه برجام به شکست بیانجامد، عواقب آن نه تنها برای خودمان، بلکه برای جهانیان و حتی برای جامعه بین المللی نیز قابل پیش بینی نخواهد بود و فقط خدا می می داند چه اتفاقی خواهد افتاد.

صالحی هشدار داد: چنانچه این اتفاق ناخواسته (نقض کامل برجام) رخ دهد ایران آمادگی آنرا دارد تا غنی سازی اورانیوم را در نظنز که تحت برجام متوقف شده بود از سر بگیرد و آنرا تا حد ۲۰ درصد نیز ادامه دهد.

وی گفت: &#۳۹;با توجه به این که ایران در حال حاضر توانایی تولید ۱۹۰هزار واحد کار جداگانه یا SWU از اورانیوم غنی شده را دارد، ما این کار را به راحتی انجام خواهیم داد، اما ما نمی خواهیم این کار را انجام دهیم. ظرفیت همچنان وجود دارد&#۳۹;.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.