دلواپسان مجلس این روزها جد و جهدی تازه در پیش گرفته و روی پروژه های استیضاحی متمرکز شده اند. در حال حاضر «محمدجواد ظریف» نخستین وزیری است که در دور تازه استیضاح طلبی، نامش را به هیات رئیسه مجلس تحویل داده اند. نکته قابل تامل اینکه راس هیات رئیسه مجلس به عنوان مرجع دریافت تقاضای دلواپسان، خود نیز از سوی طیف «جبهه پایداری» هدف استیضاح قرار گرفته است، هر چند این تقاضا در نوع خود تازگی دارد و از تازه ترین ابتکارات منتقدان سرسخت «علی لاریجانی» به شمار می آید.

با این حال بسیاری از ناظران می گویند فراخواندن یک به یک وزرا به مجلس و مشغول داشتن دو قوه به مسائلی از این دست تنها با توصیفی چون چوب لای چرخ گذاشتن اقلیتی در شرایط حساس کشور قابلیت تشریح می یابد.

نمایندگان خواهان سوال از عملکرد لاریجانی معتقدند او بدون بررسی مجدد دو لایحه پالرمو و قانون مبارزه با پولشویی در کمیسیون و صحن مجلس، آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بازگردانده است. به گفته منتقدان این در حالی است که شورای نگهبان به این قوانین ایراد گرفته بود و لاریجانی «بدون اطلاع مجلس» و بر خلاف اصل ۱۱۲ قانون اساسی آن را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده است. 

بررسی محتوا و هویت امضا کنندگان دو نامه استیضاح وزیر امور خارجه و رییس مجلس نکته های جالب توجهی به دست می دهد؛ سرنخ هایی که می تواند اهداف و پشت پرده تکاپوی اخیر جمعی از نمایندگان جناحی خاص در مجلس را هویدا کند. 

در میان ۲۴ امضای استیضاح ظریف و ۲۵ امضای پای نامه پرسش از عملکرد لاریجانی نام ۱۲ نماینده مشترک است؛ نمایندگانی از طیف اصولگرایان تندرو و نزدیک به جبهه پایداری که طی سه سالی که از عمر مجلس دهم می گذرد بارها نامشان به خاطر مخالفت با اقدامات دولت تکرار شده است. 

لوایح چهارگانه دولت برای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم موسوم به (FATF) هم فصل مشترک دو نامه استیضاح نمایندگان از وزیر خارجه و رییس مجلس است. این مساله نشان می دهد تکاپوهای نمایندگان تندروی مجلس برای مخالفت با FATF این بار شکلی تازه یافته و فعلا این موضوع نیاز مخالفان به بهانه ای برای هجمه به دولت و البته رییس مجلس را تامین کرده است. رییس مجلس که به خاطر مشی متعادل و عقلانیت محور خود در اداره قوه مقننه و تعامل سازنده با دستگاه اجرایی مدتها است، مورد انتقاد اصولگرایان دوآتشه قرار دارد، در مساله FATF، هم مانع از میدان داری دلواپسان مجلسی شد و بیش از پیش مورد غضب آنان قرار گرفت. 

این در حالی است که کشور ما امروز برای گذر از تنگه سخت تحریم های آمریکایی بیش از همیشه به وحدت نیروهای سیاسی داخلی نیاز دارد. در چنین شرایطی کلید زدن طرح استیضاح هایی با رنگ و بوی سیاسی، نه تنها به انسجام و وحدت ملی ضربه می زند، بلکه اعتماد عمومی مردم به نمایندگان مجلس را هم خدشه دار می کند. البته در سومین سال از عمر چهارساله مجلس دهم، مردم خود می توانند عملکرد نمایندگان حاضر در آن را به قضاوت بنشینند. 

در چنین شرایطی گویا استیضاح وزرایی دیگر هم کلید خورده و بازهم نام های تکراری پای طرح استیضاح به چشم می خورد. اظهارات تازه یک نماینده مجلس در خصوص اینکه به طور همزمان، برخی در پی تهیه طرح سوال از رییس جمهوری در ارتباط با مواردی هستند که در طرح سوال از وزیر کشاورزی مطرح شده قابل تامل است. 

در این شرایط اینکه چرا تعدادی از نمایندگان به هر بهانه ای به دنبال کشاندن وزرا به مجلس و اخلال در کار دولتند واقعیت سیاسی کاری و بی توجهی به مصالح کشور را برجسته می سازد، آن هم در موقعیتی که دستگاه اجرایی باید همه انرژی و هم و غم خود را صرف طرح ابتکارهایی برای دور زدن تحریم ها و رسیدگی به مشکلات مردمی کند که این روزها با سختی روزگار می گذرانند. 

 

استیضاح‌هایی مثل استیضاح ظریف و لاریجانی به نفع کشور نیست

فارس نوشت:

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی پیگیری‌ها از سوی جمعی از نمایندگان برای استیضاح ظریف و لاریجانی، گفت که این ۲ استیضاح نظر فراکسیون نیست.

وی با بیان اینکه ایراداتی در عملکردها وجود دارد و افراد باید در پیشگاه ملت پاسخگوی عملکرد خود باشند، اظهار داشت: برهه فعلی زمان حساسی است و در شرایط فعلی چنین استیضاح‌هایی به نفع کشور نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.