علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در یازدهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده است، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت اجلاس بین‌المجالس کشورهای آسیایی، گفت: پایه‌گذار اصلی این اجلاس مجلس ایران بود که آرام آرام این اجلاس شکل گرفت و کشورهای مختلف به آن پیوستند، در حال حاضر بسیاری از پارلمان‌های کشورهای آسیایی عضو این اجلاس هستند.

وی با بیان اینکه آسیا موضوع مهمی برای آینده است، تصریح کرد: استعدادهای بسیاری اعم از انرژی زیاد، امکانات طبیعی متنوع و نیروی انسانی گسترده در آسیا وجود دارد و زمینه جهش در این منطقه جدی است.

رئیس مجلس با اشاره به چالش‌ها و مشکلات موجود در آسیا، اظهار داشت: از نظر امنیتی و سیاسی، آسیا چالش‌ها و مشکلاتی دارد که گاه مانع می‌شود، اما اصل فکر این است که ما این چالش‌ها را در درون تئوری‌های توسعه اقتصادی چندجانبه هضم کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه تحقق این مهم به تلاش نیاز دارد، گفت: این موضوع فوری رخ نمی‌دهد، اما به عنوان نمونه همکاری ایران، سوریه، روسیه و ترکیه مدلی است که چند کشور آسیایی برای حل مشکل منطقه‌ای در آسیا با یکدیگر همکاری کردند و این مدل در حال پیشرفت است و نتایج نسبتاً قابل توجهی به دست آورده است، این مدل را می‌توان هم در مسائل اقتصادی و هم در مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه بسط داد.

وی با بیان اینکه در این اجلاس نیز این تفکر حاکم است و دنبال می‌شود، ادامه داد: کمیته‌های مختلفی در امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در این اجلاس وجود دارد.

رئیس مجلس تأکید کرد: دبیرخانه این اجلاس به‌طور پیوسته فعال است که گزارشی از عملکرد در اجلاس ارائه خواهد شد، همچنین مسئولان هیئت‌ها نظرات خود را در این اجلاس مطرح می‌کنند. 

لاریجانی با بیان اینکه ایران مسئول برگزاری مجمع مجالس کشورهای آسیایی در سال آینده است، خاطرنشان کرد: دبیرخانه این اجلاس در ایران به‌صورت مستمر در حال فعالیت است و در این اجلاس نتایج کارها را به اطلاع هیئت‌ها می‌رساند.

وی با بیان اینکه به‌زودی اجلاس مجالس ایران، چین، ترکیه، روسیه، افغانستان و پاکستان در ایران برگزار می‌شود، به محورهای این اجلاس اشاره کرد و یادآور شد: مسائل تروریسم در منطقه و حل آن، همکاری در مبارزه با ناامنی‌های منطقه و موادمخدر و همکاری‌های اقتصادی در این حوزه محورهای اجلاس است.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: همکاری‌های منطقه‌ای در بلوک‌های مختلف برای آسیا بسیار مفید است که به مرور می‌توان آن را گسترش داد، امیدواریم این تحرکات موفق باشد.

تاکید لاریجانی بر ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی میان ایران و روسیه

ایسنا نوشت:

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در حاشیه یازدهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی با اسلوتسکی رئیس کمیسیون امنیت ملی دومای روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو کشور بر همکاری دوجانبه در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید و نقشه راه عملیاتی شدن برخی پروژه های عمرانی را بررسی کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی دومای روسیه تاکید کرد: با همکاری با یکدیگر تمام مسائل و مشکلات را حل خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی دومای روسیه همچنین بیان کرد: برگزاری کنفرانس روسای پارلمانی ۶ کشور در تهران نشان دهنده صلح طلبی ایران است.

وی ادامه داد: روسیه در دومین کنفرانس روسای پارلمانی ۶ کشور در سطح عالی شرکت خواهد کرد.

اسلوتسکی تاکید کرد: برگزاری این اجلاس در تهران بیانگر این است که ایران صلح طلب است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.