رابرت لایت هایزر روز پنجشنبه و تنها دو روز پیش از دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین، در بیانیه ای تصریح کرد: تعرفه ۴۰ درصدی چین بر خودروهای آمریکایی حدود یک و نیم برابر بیشتر از تعرفه های آمریکا بر خودروهای چینی است.

او سیاست های صنایع چین را با «پرخاشگرانه» و «دولت محور» توصیف کرد و ادعا کرد این سیاست ها به شدت به کارگران و تولیدکنندگان آمریکایی آسیب می زند.

لایت هایزر تاکید کرد واشنگتن به مطرح کردن این مسائل با چین ادامه می دهد اما چین هنوز راه حلی برای اصلاح آن ارائه نداده است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز چند روز پیش گفته بود اگر توافقی با پکن حاصل نشود، تعرفه های بیشتری به مبلغ ۲۶۷ میلیارد دلار بر کالاهای چینی اعمال خواهد کرد.

ایالات متحده سال جاری و پس از تشدید جنگ تجاری با چین، ۲۵۰ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر کالاهای این کشور وضع کرد. 

ترامپ گفته است اگر در بوئنوس آیرس توافقی با چین حاصل نشود، تعرفه ها را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد و کالاهای بیشتری را مشمول این تعرفه ها خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد هرچند با &#۳۹;شی جین پینگ&#۳۹; رئیس جمهوری چین روابط خوبی دارد اما پکن در مساله تجارت عادلانه با ایالات متحده رفتار نمی کند. 

اجلاس گروه ۲۰ (جی ۲۰) از ۳۰ نوامبر (۹ آذر) به مدت دو روز با حضور ۲۰ کشور از جمله چین، ژاپن، ایالات متحده و چند کشور دیگر در بوئنوس آیرس برگزار می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.