علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در سفری به ترکیه در  یازدهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی گفت: در آغاز مایلم مراتب خرسندی خود را از شرکت در مجمع عمومی پارلمان‌های آسیایی ابزار کرده و از آقای ییلدریم رئیس محترم مجلس ملی ترکیه به خاطر فراهم نمودن تمهیدات عالی مربوط به برگزاری نشست قدردانی کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: از آقای دکتر مجیدی دبیر کل محترم مجمع آسیایی و همکاران ایشان برای کار حرفه ای آنان در برنامه‌ریزی نشست و تهیه اسناد قدردانی کرده و امیدوارم این نشست گام موثری در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌های عضو مجمع مجالس آسیایی باشد.

آسیا ظرفیت های بسیاری برای جهش اقتصادی دارد

لاریجانی اظهار کرد: امکانات طبیعی گسترده از جمله برخورداری از نیروی انسانی جوان و کارآمد، انرژی فراون، پیشینه تمدنی عمیق و تنوع فرهنگی ارزشمند، دارا بودن دو عضو قدرتمند در شورای امنیت، دارا بون قدرت دفاعی موثر، همه و همه ظرفیت‌های کافی برای جهش اقتصادی و یافتن جایگاه در خور توجه در صحنه بین‌المللی است.

رژیم صهیونیستی و قدرت های بزرگ عامل اصلی برهم ریختگی در منطقه

وی با بیان اینکه در کنار آن، در برخی مناطق آسیایی با نوعی بهم ریختگی امنیتی مواجه هستیم که قدرت‌های بزرگ و رژیم صهیونیستی، عامل اصلی آن هستند، افزود:  با بحران‌سازی و تروریسم پروری، شرایطی ایجاد کردند که عملاً جلوی رشد اقتصادی در خور این مناطق گرفته شود. پس از  پایان جنگ سرد، آمریکا مکانیسم تحریم و استفاده از ابزار اقتصادی را نیز فعال نمود و امروز پس از جنگ طلبی‌های متعدد در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و یمن، بسیاری از کشورهای آسیایی را آماج تحریم و یا زورگویی اقتصادی از طریق تعرفه‌گذاری‌ های غیر منطقی تجاری نموده است.

لاریجانی بیان کرد: البته برخی کشورهای آسیایی بدلیل مشکلات سیاسی درونی، یا فریب حمایت‌های آمریکا را خوردند و تن به اخاذی آن داده‌اند و یا مماشات می‌کنند و همین عامل، باعث گستاخی بیشتر و زورگویی افزون‌تر آمریکا شده است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه امروز صحنه بین‌المللی نسبت به گذشته شفاف‌تر شده است، خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی آسیا گرچه به خاطر بهم تنیدگی در اقتصاد جهانی، یکباره نمی‌تواند جایگاه مستقل خود را بیابد اما اگر هدف‌گذاری مستقل، هر چند گام به گام، برای خود ننماید در آینده دست‌های خود را بسته تر خواهد نمود.

بلوک آسیا براساس منافع خویش مراودات خود را شکل دهد

وی عنوان کرد: مقصود من این نیست که آسیا و غرب، مراودات اقتصادی، سیاسی و امنیتی نداشته باشند، مقصود این است که بلوک آسیا بر اساس منافع خویش، مراودات خود را شکل دهد نه این که یک روز آمریکا توافق پاریس را با گستاخی به هم بزند، روز دیگر مقررات تجارت جهانی را به کناری نهد و با درشتی نسبت به کشورهای آسیایی رفتار کند، یک روز توافق هسته‌ای را که مصوبه شورای امنیت است  به هم بزند و در مقابل تقبیح و سرزنش همه کشورها، اعتنایی نکند، یک روز برخی کشورهای عربی را علی‌رغم اخاذی گسترده مالی، آماج توهین قرار دهد.

پارلمان های آسیا می توانند ارتباطات اقتصادی، سیاسی و امنیتی را گسترش دهند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه لازمه حفظ هویت مستقل آسیا، ابتدا درک هم سرنوشتی در مقابل این صحنه بی‌مبالات بین المللی و سپس، ایجاد ارتباطات همگراتر اقتصادی، سیاسی و امنیتی است، تاکید کرد: قطعاً پارلمانهای آسیایی می‌توانند بستر این امر را فراهم کنند. پارلمانها می‌توانند زمینه مبادلات تجاری و مالی و پولی مشترک بین اعضای را تدبیر و در مقابل بحران‌سازی‌های امنیتی، مکانیسم‌های همکاری‌های امنیتی را تدارک ببینند. همچنین می‌توانند با رعایت تنوع فرهنگی و سیاسی از اعضای خود در شرایط دشوار حمایت کنند و در راس این موضوع، حمایت از مردم مظلوم فلسطین است که چند دهه، گرفتار سلطه رژیم تروریستی صهیونیستی شده‌اند و این مردم مظلوم را آواره کرد و سرزمین تاریخی و اجدادی خود آنها را غصب نموده است.

همکاری ایران، ترکیه و روسیه مدلی برای حل مشکلات آسیا

وی اذعان کرد: یک نمونه بارز آن، بحران سوریه است که همکاری مشترک روسیه، ترکیه و ایران، علی‌رغم همه دسیسه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی فریب‌خوردگان در منطقه، توفیقات زیادی در مبارزه با تروریسم و کمک به ثبات و امنیت منطقه به همراه داشت و زمینه را برای حل و  فصل سیاسی فراهم نمود. قطعاً اگر کشورهای دیگر نیز چنین رویکردی را دنبال کنند در مناطق بحرانی دیگر مانند یمن و افغانستان که درگیر جنگ و تروریسم  شده‌اند نیز می‌توان به راه حل رسید.

وی گفت: ایجاد درگیری‌های تصنعی و اختلاف‌افکنی بین کشورهای آسیایی، شگرد قدرت‌هایی است که نمی‌خواهند آسیا جایگاه واقعی خود را در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار و رفاه ملت‌ها  به‌دست بیاورد.

مجمع پارلمانی آسیایی بستر مناسبی برای یافتن راهکارهای راهبردی در آسیا

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجمع پارلمانی آسیایی، یک بستر بزرگ برای گفت‌وگو و یافتن راه حل در این  زمینه‌های راهبردی در قلمرو آسیاست. پیشنهاد اینجانب به نمایندگی از پارلمان ایران (مجلس شورای اسلامی) این است که از دبیر کل محترم بخواهیم در این زمینه‌ها، اسناد همگرایی‌های کشورهای آسیایی را فراهم نماید و ما در مجامع خود بدان بپردازیم و در پارلمان‌های خود آن را  به تصویب برسانیم و دولت‌ها را به سوی همگرایی سوق دهیم تا شاهد قاره آسیای مستقل و توسعه یافته باشیم. از توجه شما سپاسگزارم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.