الجزایر در سال ۱۹۶۲میلادی به استقلال دست یافت و از سال ۱۹۶۸ خدمت سربازی برای پسران در این کشور اجباری شد .خدمت سربازی تا سال ۲۰۱۴ یک سال و نیم بود اما از این سال ، مدت خدمت سربازی به یک سال کاهش یافت.

اکنون خدمت سربازی در الجزایر ۱۲ ماه است و همه پسرانی که به سن ۱۸ سال می رسند، باید به خدمت سربازی بروند اما تاکنون خدمت سربازی برای زنان اجباری نبوده است.

** قانون الجزایر در خصوص سربازی دختران چه می گوید؟

سرهنگ «طارق دیباش» یکی از مسئولان اداره خدمت وظیفه عمومی در وزارت دفاع الجزایر چند روز پیش در مجلس نمایندگان الجزایر گفت، قانون الجزایر منعی برای سربازی دختران ندارد و بر اساس قانون شماره ۰۶/۱۴ خدمت سربازی برای همه الجزایری هایی که به سن ۱۸ سالگی می رسند الزامی است اما تصمیم سربازی رفتن دختران یک تصمیم سیاسی است و در حوزه اختیارات ارتش نیست.

وی افزود، نمایندگان مجلس می توانند لایحه ای در این خصوص تهیه کنند و این نکته را نیز بررسی کنند که آیا ارتش الجزایر در شرایط کنونی نیاز به خدمت سربازی دختران دارد یا نه.

** واکنش متفاوت مردم الجزایر به طرح اجباری شدن خدمت سربازی دختران

این سخنان این مقام وزارت دفاع با واکنش متفاوت مردم الجزایر روبرو شد، از یک سو طرفداران برابری حقوق زنان و مردان، از آن استقبال کردند و از سوی دیگر برخی نیز به دلایل اجتماعی و فرهنگ خانواده ها ، شدیدا با این موضوع مخالفت کردند و البته برخی نیز این مساله را به تمسخر گرفتند.

** استدلال موافقان طرح سربازی دختران

«نوریه بن غبریت» وزیر آموزش و پرورش الجزایر با حمایت از طرح خدمت سربازی دختران گفت: من موافق خدمت سربازی دختران هستم البته باید نوع خدمت آن ها کمی با خدمت پسران متفاوت باشد ، اگر ما در پی برابری حقوق زنان و مردان هستیم، باید به این سمت هم پیش برویم.

«نوریه حفصی » رئیس اتحادیه ملی زنان الجزایر نیز با حمایت از اصل برابری حقوق زنان مردان و مردان گفت، اگر کشور به خدمت زنان نیز نیاز دارد، باید چنین اتفاقی روی دهد و دختران نیز به خدمت سربازی بروند.

«سمیه صالحی » فعال حوزه حقوق زنان نیز ضمن موافقت با خدمت سربازی دختران، آن را عاملی برای تغییر ذهنیت جامعه و رسیدن زنان به همه حقوق خود دانست.

«نادیه ایت زای » وکیل دادگستری و رئیس مرکز اطلاع رسانی و مستند سازی حقوق زنان و کودکان نیز با ابراز تعجب از سرو صدای به وجود آمده در خصوص خدمت سربازی دختران گفت، زنان الجزایری در زمان «هواری بومدین » در دهه هفتاد خدمت سربازی انجام داده اند و این چیز جدیدی نیست. 

وی افزود، زنان اکنون در ارتش و ژاندامری، پلیس و آتش نشانی مشغول به کار هستند و پیشرفت خوبی داشته اند ، حال چه مانعی وجود دارد که به خدمت سربازی نروند؟

** استدلال مخالفان طرح سربازی دختران

مخالفان این طرح می گویند ، عرف و آداب و رسوم در الجزایر اجازه چنین چیزی را نمی دهد و از سوی دیگر خدمت سربازی تناسبی با روحیه زنان و دختران ندارد.

عماد ۴۵ ساله گفت، نمی توانم بپذیرم خواهرم سلاح به دست بگیرد و یک سال کامل به دور از خانه باشد.

نادیا روزنامه نگار ۴۷ ساله گفت، جامعه الجزایر هنوز نمی تواند بپذیرد دختران به خدمت سربازی بروند زیرا عموم خانواده های الجزایری تفکرات سنتی دارند و به دلیل اعتقادات دینی نمی توانند بپذیرند دختران یک سال کامل به خدمت سربازی بروند و سلاح به دست بگیرند.

دختری با نام مستعار «همس الورود» در این خصوص در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت، من شدیدا مخالف این طرح هستم ، من دختری مسلمانم و نمی توانم شلوار بپوشم و همانند پسران فریاد بزنم، نمی توانم جایی غیر از خانه خودمان بخوابم،اگر خدمت سربازی برای دختران اجباری شود، این تصمیم دردناکی خواهد بود و تصور نمی کنم پدر یا برادری بخواهد دختر یا خواهرش در چنین وضعیتی قرار گیرد.

کاربری به نام جودا نیز نوشت، زن سرشار از احساس و قداست و عفت است، هر کس بخواهد، می تواند به استخدام ارتش دربیاید اما ما مخالف اجباری شدن خدمت سربازی زنان هستیم.

جوانی ۲۷ ساله به نام محمد امین نیز با لحنی تمسخر آمیز گفت، اگر زنان به خدمت سربازی بروند، چه کسی در بازارها به گردش و خرید می پردازد ؟

** طرح خدمت سربازی زنان بحث جدیدی نیست 

در بهار سال ۲۰۱۵ گروهی از زنان و انجمن های فعال در حوزه حقوق زنان از مقام های این کشور خواستند زنان نیز به خدمت سربازی بروند.آن ها پیشنهاد داده بودند مراکز خاصی برای خدمت سربازی زنان در مراکز شهرهای بزرگ ایجاد شود و دختران به جای ۱۲ ماه ، ۶ ماه به خدمت سربازی بروند و طی این مدت حقوق نیز دریافت کنند و پس از پایان دوران خدمت مخیر به استخدام در ارتش باشند و البته آن ها بحثی از اجباری شدن خدمت سربازی به میان نیاورده بودند.

بنا بر نظرسنجی های انجام گرفته توسط شبکه های تلویزیونی الجزایری، بیشتر الجزایری ها اعتقاد دارند جای زنان در خانه است و نه پادگان ها و در نتیجه با خدمت سربازی رفتن دختران مخالف اند.

با توجه به شرایط کنونی بعید به نظر می رسد مقام های الجزایری ، سربازی رفتن دختران را اجباری کنند زیرا احتمال مخالفت با آن زیاد است و با توجه به اینکه این کشور در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، بعید به نظر می رسد در چنین شرایطی، خدمت سربازی برای دختران اجباری شود و از سوی دیگر الجزایر بر اساس آخرین سرشماری ها ۴۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که کمی بیش از این جمعیت را مردان تشکیل می دهند و بعید به نظر می رسد نیازی به حضور زنان باشد هرچند اکنون نیز شمار زیادی زن در ارتش، ژاندامری و ادارات پلیس به استخدام در آمده و مشغول خدمت هستند و برخی از آن ها به درجات بالایی در ارتش رسیده اند.

تابستان سال گذشته سپهبد «احمد قاید صالح »جانشین وزیر دفاع به نمایندگی از«عبدالعزیز بوتفلیقه»رئیس جمهوری و فرمانده کل نیروهای مسلح الجزایربه خانم «بودوانی فاطمه» افسر ارشد نیروی هوایی ، درجه سرلشکری اعطا کرد تا او نخستین زن در الجزایر باشد که به درجه سرلشکری می رسد.

شمار زنان شاغل در ارتش الجزایر مشخص نیست اما گفته می شود زنان در ارتش این کشور از لحاظ رسیدن به بالاترین درجات، رتبه اول را در میان کشورهای عربی دارند و چندین تن از آنان تاکنون به رتبه ژنرالی رسیده اند.

به هر حال باید پذیرفت طرح خدمت اجباری دختران در الجزایر مخالفانی جدی دارد و از سوی دیگر برخی شدیدا اعتقاد دارند باید از پتانسیل های موجود در جامعه به نحو احسن استفاده کرد و باید تفکرات سنتی را کنار گذاشت و از سوی دیگر می توان شرایطی برای تسهیل خدمت سربازی دختران فراهم کرد و از آن ها برای انجام کارهای اداری، بخش بهداشت و درمان و همچنین ستادی استفاده کرد .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.