با وجود حمایت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، او نیز اعلام کرده که برنامه‌ای برای دیدار با ولیعهد سعودی در حاشیه نشست‌های گروه ۲۰ ندارد.

یک مسئول عالی رتبه آلمانی در دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور نیز به سایت شبکه خبری الجزیره گفت که هیچ برنامه‌ای برای دیدار صدراعظم آلمان با بن سلمان در بوینس آیرس پیش‌بینی نشده است.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: مرکل در نشست‌های گروه بیست با همتایان خود در بوینس ایرس درباره پرونده خاشقجی گفت‌وگو خواهد کرد.

یک مسئول عالی رتبه انگلیس نیز بدون تایید برنامه‌ای برای دیدار مستقیم ترزا می، نخست وزیر این کشور با بن سلمان در آرژانتین اظهار کرد: ترزا می آماده دیدار با بن سلمان و درخواست از او برای انجام تحقیقاتی شفاف در پرونده خاشقجی خواهد بود.

این مسئول انگلیسی در پاسخ به این سوال که آیا ترزا می در آرژانتین با بن سلمان دست خواهد داد یا نه، گفت: ما در طول هفته‌های اخیر پس از مساله قتل خاشقجی با عربستان در ارتباط بوده‌ایم و این ارتباط ما برای ابلاغ این پیام به ریاض بوده که ما خواستار تحقیقات کامل و شفاف در این پرونده هستیم.

وی افزود: اطمینان دارم اگر برای نخست‌وزیر فرصتی برای تکرار این پیام و نیز ابلاغ پیام‌های مهم دیگری همانند مساله یمن فراهم شود، او از این فرصت برای ابلاغ این پیام استفاده خواهد کرد، اگر بخواهیم در این پرونده‌ها تعامل داشته باشیم، ارتباط و رایزنی در این زمینه اهمیت دارد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که در حاشیه نشست بیست در آرژانتین با بن سلمان دیدار کرده و با او درباره پرونده خاشقجی گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین کرملین تاکید کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیداری که اواخر هفته در حاشیه گروه بیست با بن سلمان خواهد داشت، درباره پرونده خاشقجی با ولیعهد سعودی گفت‌وگو می‌کند.

با افزایش فشارهای بین المللی بر بن سلمان درباره جنایتی که اوایل ماه گذشته میلادی در کنسولگری این کشور در استانبول انجام شد، رئیس جمهور آرژانتین اعلام کرد، احتمال دارد اتهامات مطرح شده علیه ولیعهد عربستان از جمله ارتکاب جنایات جنگی و شکنجه در نشست سران گروه بیست مطرح شوند.

با این حال وزیر خارجه آرژانتین تاکید کرده که بن سلمان در سفرش به این کشور به عنوان نماینده یکی از کشورهای عضو گروه بیست از مصونیت برخوردار است اما این مساله مانع از قبول شکایات علیه بن سلمان درباره نقض حقوق بشر نیست.

در این میان جمعی از معترضان با تجمع در مقابل سفارت آرژانتین در واشنگتن خواستار بازداشت بن سلمان شدند.

تجمع‌کنندگان با سر دادن شعارهایی کشتار هزاران غیرنظامی در یمن و ترور خاشقجی را محکوم کرده و بن سلمان را مسئول مستقیم این ترور دانستند.

همچنین معترضان با امضای طوماری و تحویل آن به مسئولان سفارت آرژانتین، بازداشت بن سلمان را از  مسئولان این کشور خواستار شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.