خمیس الجهیناوی، وزیر خارجه تونس در مقابل اعتراضات مردمی گسترده که علیه سفر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به تونس انجام شد، واکنش نشان داد و از این سفر حمایت کرد.

الجهیناوی روابط تونس با عربستان را "متمایز" خواند و گفت: ثبات بحرین برای کشوهای عربی و کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) بسیار مهم است.

وزیر خارجه تونس در گفت‌وگو با روزنامه "الشرق‌الاوسط" تصریح کرد: متغیرهای منطقه‌ای نشان می‌دهند که شاخص‌های مثبتی در عرصه داخلی و منطقه‌ای وجود دارند که نشانه‌های اقتصادی و توسعه‌ای همراه با دستیابی به پیروزی‌هایی در زمینه جنگ با تروریسم و هرج و مرج به ویژه پس از توقف نسبی آتش بس در سوریه از جمله این شاخص‌ها به شمار می‌آیند.

وی در ادامه افزود: موفقیت در روند سیاسی داخلی در اکثر کشورهای عربی بسیار مهم و مثبت است و در  همین راستا من به خاطر موفقیت در انتخابات سراسری و مشارکت گسترده ملت بحرین در انتخابات که چند روز پیش در این کشور برگزار شد، به رهبر و ملت بحرین تبریک می‌گویم.

الجهیناوی همچنین تصریح کرد: ثبات بحرین برای تمامی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و کشورهای عربی بسیار مهم است و امیدواریم که روند انتخاباتی اخیر در برقراری ثبات بیشتر در بحرین و تمامی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) سهیم باشد.

وی اظهار داشت: تونس با هماهنگی مصر، الجزائر و کشورهای همسایه لیبی از روند حل و فصل سیاسی برای بحران لیبی حمایت می‌کند.

الجهیناوی از اقدامات تونس با هماهنگی عربستان به عنوان رئیس فعلی اجلاس عربی خبر داد و اعلام کرد که سی‌امین دور اجلاس عربی قرار است ماه مارس آتی در تونس برگزار شود و پیش‌بینی‌می‌شود که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در این اجلاس مشارکت داشته باشد و ریاست اجلاس را به الباجی قاید السبسی، رئیس جمهوری تونس تحویل بدهد.

وی درخصوص اختلافات میان الجزائر و مراکش خاطرنشان کرد: ما به تلاش‌هایمان با رهبران الجزائری و مراکش برای بسته شدن پرونده اختلافات عربی و منطقه‌ای دوجانبه ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه تونس همچنین تصریح کرد: ما معتقدیم که طرح محمد ششم، پادشاه مراکش و اظهارات مسؤولان الجزائری و اقدامات دیپلماتیک مراکشی می‌تواند در کارآمدی روابط مراکش – مراکش سهیم باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.