دو روزنامه "تاگس‌اشپیگل" و "‌دی‌ ولت" به نقل از مقام‌های آلمان گزارش داده‌اند که سرویس امنیتی-اطلاعاتی ترکیه (میت) این اواخر فعالیت‌های خود را در آلمان گسترش داده است. این فعالیت‌ها عموما بر چهره‌های اپوزیسیون ترکیه و نهادهای آلمانی متمرکز هستند.

گزارش‌های "تاگس‌اشپیگل" و "‌دی ولت" برگرفته از پاسخ دولت آلمان به پرسش‌های دو فراکسیون حزب دموکرات‌های آزاد (FDP) و حزب چپ‌ها (Linke) در پارلمان آلمان هستند.

به گزارش دویچه وله، گزارش "دی‌ ولت" براساس پاسخ دولت آلمان به پرسش فراکسیون حزب دموکرات‌های آزاد تنظیم شده است. پاسخ دولت آلمان بر اساس نتایج چهار مورد تحقیق دادستانی آلمان از فعالیت‌های جاسوسی سازمان امنیت ترکیه (میت) تنظیم شده است.

بنابر گزارش این دو روزنامه آلمانی، در سال‌های اخیر در مجموع ۲۳ پرونده درباره فعالیت مظنون به جاسوسی از سوی "میت" در دادستانی کل آلمان تشکیل شده است که ۱۷ مورد آن مربوط به سال گذشته یا سال جاری میلادی بوده است.

اهداف عملیات جاسوسی آژانس اطلاعاتی ترکیه گروه‌هایی مانند "حزب کارگران کرد" (پ‌ک‌ک)، "حزب انقلابی آزادیبخش خلق" و پس از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶، جنبش اسلام‌گرای واعظ ترک ساکن آمریکا فتح‌الله گولن هستند.

علاوه بر اینها، از پاسخ دولت به پرسش فراکسیون حزب چپ‌ها در پارلمان نیز چنین برمی‌آید که دولت آلمان از نفوذ میت در میان مقام‌های آلمان نیز واهمه دارد.

به گزارش "تاگس‌اشپیگل"، وزارت کشور آلمان به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مانند پلیس فدرال، پلیس جنایی، سازمان امنیت داخلی و خارجی آلمان، اداره فدرال برای امنیت فن‌آوری اطلاعاتی، اداره مهاجرت و پناهجویان، اداره جنایی مربوط به گمرکات، دادستانی کل و نیز سازمان‌های ضدجاسوسی نظامی درباره نفوذ جاسوسان ترکیه‌ای هشدار داده است.

"تاگس‌اشپیگل" به نقل از محافل امنیتی آلمان نوشته است تاکنون ۱۰۰ مورد تقاضای استخدام یا تلاش برای نفوذ از سوی ماموران میت در سراسر آلمان ثبت شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.