الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان گفت، مسکو همیشه از رقابت تجاری عادلانه میان کشورها حمایت و بر همکاری سیاسی امنیتی ترغیب می‌کند زیرا اولویتش در منطقه نابودی تروریسم است و به همین دلیل از ایجاد تنش با آمریکا در سوریه اجتناب می‌کند. روسیه همه تلاش خود را برای حفظ سوریه در برابر تروریسم و حفاظت از آن به عنوان کشور یکپارچه با توجه به نقش محوری این کشور در حفظ ثبات منطقه به کار بست.

به گزارش النشره، وی افزود، روسیه لبنان را کشوری مبتنی بر توازن و تعادل می‌داند و امیدوار است همه کشورها از جمله آمریکا به بیروت کمک کنند و در همکاری موجود میان لبنان و آمریکا مشکلی وجود ندارد.

زاسپکین در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت، موضوع هدیه نظامی مسکو به لبنان بخشی از مذاکرات پیرامون همکاری نظامی جامع میان دو کشور است که با تشکیل دولت آتی مورد بررسی قرار می‌گیرد اما پیش از تشکیل دولت، تصمیم‌گیری در این باره ممکن نیست. مسکو هدیه‌ای به ارزش پنج میلیون دلار به لبنان داده و در انتظار موافقت دولت بیروت با آن است هدیه‌ای که نمادین است و در مقایسه با وام‌هایی که مسکو با ارتش لبنان مطرح می‌کند، ارزشی ندارد، ارتش این کشور برای مجهز شدن به تسلیحات غربی معیارهای دیگری دارد در حالی که نیروهای امنیت کشور مجهز شدن به تسلیحاتی که ضمن این هدیه عرضه شده را پذیرفته‌اند.

وی تاکید کرد، کشورش مخالف سیاسی‌ کردن این هدیه است.

کمک‌های نظامی روسیه به لبنان شامل چندین تن مهمات و تجهیزات نظامی دیگر است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرده بود که دلیل مخالفت ارتش لبنان با این هدیه به تناسب نداشتن مهمات اهدایی با نوع سلاحی که ارتش لبنان در اختیار دارد مربوط است و هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد.

از سوی دیگر زاسپکین تاکید کرد، نشست گروه ۲۰ باید بر مسائل بزرگتری مانند اصلاحات مالی در سطح بین‌المللی، چگونگی توافق درباره آنها و بررسی چالش‌های پیش روی ملت‌ها متمرکز شود، نباید به مسائل پیش‌پا افتاده‌ای مانند مساله اوکراین بپردازد که یک مساله فنی است و در این نشست به عنوان یک مساله سیاسی مورد بررسی قرار گرفته، اینها حوادثی هستند که برنامه‌ریزی شده‌اند تا اقدامات تحریک‌آمیزی علیه روسیه به راه انداخته و از طریق نشست گروه ۲۰ مسکو را تحت فشار قرار دهند اما روسیه به توان نظامی خود و ادامه همکاری با هم‌پیمانانش اطمینان خاطر دارد و به مواضع اعضای این نشست در قبال مسکو وقعی نمی‌نهد.

سفیر روسیه در لبنان گفت، عدم دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با همتای روسی دلایل داخلی دارد و هدف از آن تحت فشار قرار دادن ترامپ درخصوص موضوع روسیه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.