علی اصغر یوسف‌نژاد در خصوص آخرین وضعیت استیضاح‌ها در مجلس گفت: سه استیضاح را در دستور کار داریم که استیضاح وزیر امور خارجه با ۲۴ امضا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، استیضاخ وزیر کشور با ۱۹ امضا در کمیسیون شوراها و استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با ۲۴ امضا در کمیسیون کشاورزی در حال بررسی است. 

وی در خصوص استیضاح رییس مجلس هم گفت: بحث آقای لاریجانی استیضاح محسوب نمی‌شود؛ روش به اینگونه است که اگر ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد رییس یا اعضای هیات رئیسه اعتراض داشته باشند می‌توانند با حداقل ۲۵ امضا آن را طرح کنند.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: در اینصورت این درخواست به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ارجاع می‌شود و رییس کمیسیون موظف است ظرف مدت سه روز جلسه‌ای با حضور روسای کمیسیون‌ها و اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه تشکیل داده و از سه نفر از امضاکنندگان درخواست دعوت کرده تا صحبت‌هایشان را مطرح کنند. 

یوسف‌نژاد گفت: اگر توضیح افرادی که نسبت به عملکرد رییس یا هیات رئیسه ایرادی وارد می‌دانند برای هیات رسیدگی کننده قانع کننده باشد، این موضوع به صحن ارجاع می‌شود و اگر قانع‌کننده نباشد مختومه می‌شود. 

وی افزود: اگر به صحن ارجاع شود موضوع به بحث گذاشته می‌شود و در اولین جلسه علنی بدون توضیحی رای‌گیری می‌شود؛ اگر نمایندگان مجلس به عدم صلاحیت رییس یا عضو هیات رئیسه رای دهند، آن عضو هیات رئیسه مستعفی شناخته می‌شود و حق شرکت در انتخابات بعدی هیات رئیسه را براساس ماده ۲۴ آیین نامه داخلی ندارد.

یوسف‌نژاد افزود: در خصوص آقای لاریجانی برخی امضاهای خود را پس گرفتند و برخی امضا کردند اما این بار نیز برخی امضاها را پس گرفتند و آخرین وضعیت ۲۱ امضا است که از نصاب افتاده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.