سخنگوی دولت آلمان امروز (شنبه) اعلام کرد، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار و درباره اوضاع سوریه و تنش‌های اخیر میان مسکو و کی‌یف در تنگه کرچ گفت‌وگو کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنگوی دولت آلمان با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که این دیدار در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین برگزار شدها ست.

طبق گفته وی، «صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور روسیه امروز یک صبحانه کاری در بوینس‌آیرس داشتند که محور این دیدار بررسی اوضاع سوریه و همچنین شرایطی بود که میان روسیه و اوکراین در تنگه کرچ و دریای آزُف بوجود آمده است».

سخنگوی دولت آلمان همچنین تصویری از لحظات ابتدایی این دیدار در بوینس‌آیرس منتشر کرده است.

اجلاس سران ۲۰ اقتصاد برتر دنیا از روز جمعه در بوینس‌آیرس آرژانتین آغاز به کار کرده است. این اجلاس امسال در دو روز برگزار شد.

تنش‌ها میان دو کشور پس از آن آغاز شد که چند کشتی نیروی دریایی اوکراین که از دریای «آزُف» که دریای مشترک میان روسیه و اوکراین است سفری را به سمت بندر کرچ در کریمه آغاز کردند اما پیش از عبور از تنگه کرچ که جزء آبهای منطقه‌ای روسیه به شمار می‌رود، به گارد ساحلی روسیه اعلام نکردند که قصد عبور از این منطقه را دارند.

همین مسئله باعث شد تا به محض عبور این ناوها از مرز دریایی روسیه، و پس از آنکه این کشتی‌ها هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه را نادیده گرفتند، تبادل آتش میان دو طرف آغاز شود و نیروهای امنیتی روسیه نیز در نهایت سه کشتی اوکراین را توقیف کرده و آنها را به همراه خدمه‌شان تا بندر کرچ همراهی کردند.

«پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین از این اتفاق به عنوان بهانه‌ای برای وضع حکومت نظامی در بخش‌هایی از این کشور استفاده کرده است. این تصمیم رئیس‌جمهور اوکراین به تصویب پارلمان نیز رسیده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز پنجشنبه در سخنرانی خود در یک اجلاس اقتصادی تأکید کرده بود که قصد دارد مسئله اوکراین را در دیداری با رئیس‌جمهور روسیه در آرژانتین به بحث بگذارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.