او با بیان اینکه ترکیب حزب مؤتلفه اسلامی با گذشته تفاوت کرده و پیوندش با بازار سست شده، به ایرنا گفته است: «بنده به‌عنوان دبیرکل حزب مؤتلفه یک روز در بازار کار نکرده و منفعتی نبرده‌ام. آقای مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی تشکیلات، استاد دانشگاه است و یک روز در بازار فعالیت نکرده. ساختار اعضا تا بدنه رهبری حزب به‌کلی با ترکیب سابق متفاوت است؛ یعنی معجونی از اقشار مختلف هستند». ظاهرا سوابق اعضای فعلی و قدیمی مؤتلفه تأییدکننده سخنان حبیبی است، اما درواقع این‌طور نیست؛ یعنی ممکن است ظاهرا پیوندهای مؤتلفه با بازار سنتی ضعیف شده باشد، اما این‌گونه هم نیست که مؤتلفه بدل به حزب معلمان و حقوق‌بگیران شده باشد.

در این صورت این حزب باید در موضع‌گیری‌هایش به سمت منافع معلمان دچار چرخش شده باشد، درحالی‌که چنین چیزی در مواضع حزب مشاهده نمی‌شود.

نگاهی به سوابق نشان می‌دهد که اگرچه بازاری‌های حزب به دلایل مختلف مانند فوت یا اختلافات درونی یا تمایل شخصی از حزب رفته‌اند، اما اتفاقا حزب مؤتلفه همچنان پیوندهای محکمی با برخی نهادهای اقتصادی داشته و شاید هم دارد تا جایی که نبی حبیبی در همان گفت‌وگو و در پاسخ به این پرسش که منتقدان می‌گویند با وجود اینکه دولت را به جوان‌گرایی توصیه می‌کنید، با ۷۳ سال سن رئیس هیئت‌مدیره کارخانه سیمان هگمتان شده‌اید، گفته است: «از سال ۱۳۶۹ قائم‌مقام رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان بودم. یکی از کارخانه‌هایی که بنیاد سهم زیادی در آن داشت کارخانه سیمان تهران بود که آن زمان ورشکسته بود. گروهی برای هیئت‌مدیره برگزیده شدند و من هم از طرف آقای محسن رفیق‌دوست به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره آن شرکت انتخاب شدم».

برآوردها نشان می‌دهد که اعضای بازاری و قدرقدرت حزب که بار تأمین منابع مالی حزب را بر دوش می‌کشیدند از مؤتلفه کنار کشیده‌اند و این حزب این روزها با بحران مالی روبه‌روست. محسن رفیق‌دوست از اعضای سابق حزب بود که در سوابقش ریاست و عضویت در هیئت‌مدیره بنیاد مستضعفان و جانبازان و رئیس بنیاد نور به چشم می‌خورد.

سایت جهان‌نیوز، وابسته به اصولگرایان، سال 89 نوشته بود که بخشی از اموال محسن رفیق‌دوست به حکم مراجع قضائی توقیف شده است. برپایه این گزارش، محسن رفیق‌دوست، رئیس سابق بنیاد مستضعفان، در شهرستان تبریز از طریق دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به تأسیس تعاونی مسکن کرده بود، اما نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و با شکایت اعضای تعاونی، به موجب حکم مراجع قضائی 5/1 میلیارد تومان از اموال او مصادره و توقیف شده است. سیدعلی‌نقی خاموشی هم که تا سال 84 عضو این حزب بود، در سوابقش ‌عضویت در اتاق بازرگانی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و اکو مشاهده می‌شود. خاموشی هم‌اکنون رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس است. یحیی آل‌اسحاق، عضو پیشین این حزب، رئیس پیشین هم در سوابقش عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به چشم می‌خورد. او که هم‌اکنون هم عضو اتاق بازرگانی ایران است رئیس فعلی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق است. علاء میرمحمدصادقی، پدر حسین میرمحمدصادقی، سخنگوی سابق قوه قضائیه، هم از بازاری‌های قدیمی سابقا عضو این حزب بود که او هم دیگر عضو نیست. گفته می‌شود که او یکی از تأمین‌کنندگان منابع مالی حزب بود.

گفته شده بود که اسدالله عسگراولادی، برادر مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی، هم زمانی در تأمین مالی حزب مؤتلفه مؤثر بوده است. اگرچه خودش این ادعا را رد می‌کند. اسدالله عسگراولادی به «شرق» می‌گوید که برادرم در زمان حیاتش به اشکال مختلف به حزب کمک می‌کرد، ولی من هیچ‌وقت حمایت نمی‌کردم. او با بیان اینکه حزب مؤتلفه او را به صورت افتخاری عضو شورای مرکزی حزب کرده بود به «شرق» می‌گوید که از این عضویت هم استعفا داده است. او درباره علت این استعفا می‌گوید: «نه علاقه دارم و نه فرصتش را. بازنشسته شده‌ام».

حسین انواری، عضو فعلی شورای مرکزی این حزب، با اشاره به اینکه چهره‌های اول و مؤسس حزب بازاری بودند، نه چهره‌هایی که بعدا به حزب اضافه شدند، درباره سوابق کاری خودش می‌گوید: «من یکی از مدیران نظام و در دو وزارتخانه معاون وزیر بودم. مدتی سرپرست کمیته امداد بودم و مدتی تدریس می‌کردم. من اصلا بازاری نبودم». اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی این حزب، هم به گفته روابط‌عمومی این حزب از صبح تا شب در حزب است و شغل دیگری ندارد، اگرچه شنیده شده که شغل آباواجدادی او فرش‌فروشی است، ولی خودش شخصا به فرش‌فروشی اشتغال ندارد.

مصطفی میرسلیم، دیگر عضو شورای مرکزی این حزب، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر است که در سوابقش سرپرستی شهربانی جمهوری اسلامی ایران، بنیاد امور جنگ‌زدگان، قائم‌مقام وزیر کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت در هیئت‌مدیره شرکت دسا (دیزل سنگین ایران) به چشم می‌خورد. محمدنبی حبیبی، دبیرکل فعلی حزب که به‌جای مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی بر صندلی نشسته است، در سوابقش قائم‌مقامی بنیاد بین‌المللی غدیر، مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی، معاون وزیر راه و ترابری، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، معاونت وزیر بازرگانی، قائم‌مقام رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان و عضویت در هیئت‌مدیره یک شرکت سیمانی به چشم می‌خورد. حسن غفوری‌فرد، دیگر عضو شورای مرکزی این حزب، هم در سوابقش استانداری خراسان، وزیر نیرو در کابینه‌های شهید باهنر، مهدوی‌کنی و مهندس موسوی، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مؤسس هم به چشم می‌خورد.

حمیدرضا ترقی، عضو دیگر شورای مرکزی حزب مؤتلفه، هم در سوابقش مدیرکلی کمیته امداد امام خمینی خراسان، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی کشور و عضویت در شورای مرکزی کمیته امداد به چشم می‌خورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.