در این‌باره، مرتضی بهروزی‌فر - کارشناس حوزه انرژی - با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت طی هفته‌های گذشته، به ایسنا گفت: عربستان متوجه شده قیمت‌ها بیش از حدی که انتظار داشت، کاهش یافته است و بعید نیست مایل باشد توافقی همانند سال ۲۰۱۶ ایجاد شود که طبق آن اعضا به کاهش تولید متعهد شوند.

وی درباره افزایش بی‌سابقه تولید عربستان درحالی که این کشور اعلام کرده بود قصد دارد تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش‌ دهد، توضیح داد: این اقدام عربستان منطقی بود. عربستان اگر بخواهد به یک برنامه کاهش تولید وارد شود و سایر کشورها را با خود همراه کند، با بیشترین توانش تولید می‌کند تا بگوید قرار است تولید از این حد کاهش یابد.

چرا روسیه مخالف کاهش تولید است؟

این کارشناس حوزه انرژی، با تاکید بر این‌که روسیه ملزم نیست در کاهش تولید با اوپک همراه شود، اظهار کرد: اجلاسی که قرار است برگزار شود، اجلاس اوپک است  که روسیه ملزم نیست در آن مشارکت کند؛ اما روسیه تاکنون نشان داده است که مخالف این قیمت‌ها نیست. عربستان و روسیه بیش‌ترین میزان تولید خود در طول تاریخ را دارند.

به گفته او، عربستان از این قیمت‌ها راضی نیست اما به نظر من با توجه به اینکه عربستان و روسیه بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت دنیا هستند، به نفع هر دو آن‌هاست که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و فکر نمی‌کنم برای توافق درراستای کاهش تولید مشکلی باشد و می‌توانند با رایزنی به این توافق دست یابند.

بهروزی‌فر درباره مخالفت روسیه با کاهش تولید توضیح داد: روسیه به این دلیل با کاهش تولید مخالف است که تمایل ندارد بازارهای خود را از دست بدهد. این کشور قسمت عمده بازارهای نفت ایران را گرفته است و نمی‌خواهد این بازارها را از دست بدهد.

تاثیر توافق کاهش تولید بر ایران

وی به این سوال که توافق کاهش تولید چه تاثیری بر ایران خواهد داشت، پاسخ داد: کاهش تولید در کوتاه مدت و طی شش ماه که آمریکا به مشتریان نفت ایران معافیت داده، به نفع ایران است، زیرا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ اما این توافق در میان‌مدت به ضرر ماست، زیرا به بازار این پیام را می‌دهد که اگر اوپک و غیراوپک یک میلیون بشکه از نفت خود کم کنند، خلاء نفت ایران احساس نمی‌شود. اگر همین روند طی شود و اتفاق جدیدی رخ ندهد، اعضای اوپک در اوایل سال میلادی آینده می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و خلاء نفت ایران را جبران کنند.

به گفته بهروزی‌فر، احتمالا اعضای اوپک تولید خود را بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش خواهند داد.

موضع ایران

پیش از این، حسین کاظم‌پور اردبیلی - نماینده ایران در هیات عامل اوپک، به ایسنا گفته بود: ایران در تحریم است و اگر سایر اعضا از قیمت‌های کنونی ناراضی هستند، باید تصمیم بگیرند و تولید خود را کاهش دهند. میزان کاهش تولید به ما ربطی ندارد، زیرا ایران قصد کاهش تولید ندارد؛  بنابراین بقیه باید تصمیم بگیرند.  ایران در حال حاضر نمی‌تواند برای سایر اعضا تعیین تکلیف و رقمی را برای سایر اعضا مشخص کند. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.