جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، ماموران مخفی و جاسوس‌های روس تلاش کرده بودند در انتخابات میان دوره‌ای امسال (۲۰۱۸) مداخله کنند؛ اظهاراتی که ظاهرا برای نخستین بار تایید می‌کند که مسکو تلاش کرده تا در انتخابات ماه گذشته آمریکا مداخله کند.

ماتیس در جریان مصاحبه‌ای در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان در کالیفرنیا درباره روابط میان دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش صحبت کرد.

وی گفت: شکی وجود ندارد که روابط میان دو کشور خدشه‌دار شده است. پوتین بار دیگر تلاش کرد تا در انتخابات ماه گذشته ما مداخله کند. ما شاهد ادامه تلاش‌ها درخصوص این مساله هستیم.

ماتیس افزود: دولت ترامپ و دیگر متحدان ناتو بارها روسیه را درخصوص اقدامات غیردموکراتیک‌اش تحت فشار گذاشته‌اند، اما هیچ فایده‌ای نداشته و ناموفق بوده است.

ماتیس گفت: این یک وضعیت بسیار پیچیده است، چرا که ظاهرا آقای پوتین خیلی دیر از کارهایش درس می‌گیرد. او متوجه نیست آنچه که انجام می‌دهد در حقیقت باعث ایجاد خصومت و دشمنی علیه مردم کشورش می‌شود. پوتین این حقیقت را نادیده گرفته که اقداماتش ناتو را به سمت تجدید تسلیحاتی سوق داده و این ائتلاف ده‌ها میلیارد بودجه بیشتر برای حوزه دفاعی هزینه می‌کند تا به تهدیدات روسیه رسیدگی کند. یکی از معاهده‌های مهمی که روس‌ها آن را نقض کرده‌اند پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد مربوط به دوران جنگ سرد است که استفاده از موشک‌هایی با برد ۳۰۰ تا ۳۳۰۰ مایل را که از زمین پرتاب می‌شوند، منع می‌کند.

وی تاکید کرد: هیچ موشک آمریکایی در اروپا وجود ندارد اما موشک‌های روسی جدیدی در این منطقه وجود دارند؛ وضعیتی که نیازمند سرمایه گذاری به تعویق افتاده در حوزه بازدارندگی اتمی‌مان است تا آنها را امن و ایمن نگه دارد. 

ماتیس افزود: ما با کسی سروکار داریم که اصلا نمی‌توانیم به او اعتماد کنیم.

رئیس پنتاگون همچنین بار دیگر مخالفت شدید خود را با این مساله که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ارتباط دارد، مطرح کرد و گفت: هیچ سند و مدرک قطعی وجود ندارد که بن سلمان را به قتل خاشقجی مرتبط سازد.

وی افزود: تا همین ۲۴ ساعت گذشته، تمامی اطلاعات درخصوص قتل خاشقجی را بررسی کرده‌ام و در حال حاضر باید بگویم که هیچ شواهد قطعی از یک جرم در این خصوص و ارتباطش با بن سلمان وجود ندارد.

به گزارش پایگاه هیل، این اظهارات ماتیس پس از آن مطرح شد که ترامپ دیدار خود با پوتین را در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین در هفته جاری لغو کرد. ترامپ اعلام کرده بود که مناقشات دریایی میان نیروهای اوکراینی و روسی در مرز کریمه باعث به وجود آمدن نگرانی‌ها نسبت به دشمنی‌ها و خصومت‌های جدید در این منطقه شده است.

اما مقامات روسیه روز جمعه به این مساله واکنش نشان داده و ترامپ را متهم کردند به خاطر مشکلات سیاسی داخلی برای دولت‌اش این نشست را لغو کرده و لغو این دیدار هیچ ارتباطی به اقدامات روسیه نسبت به اوکراین ندارد.

لغو این دیدار درست در همان روزی صورت گرفت که مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ در حالی که توافق کرده بود با رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی همکاری بیشتری داشته باشد، به دروغگویی به کنگره درباره توافقات تجاری با روسیه گناهکار شناخته شد.

ترامپ روز جمعه اعلام کرده بود که مصادره کشتی‌ها و گرفتن ملوان‌های اوکراینی توسط روسیه تنها دلیل‌اش برای لغو دیدار برنامه‌ریزی‌ شده‌اش با پوتین بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.