آیت الله غروی در گفت و گو با «انتخاب» درباره موضوع استیضاح محمد جواد ظریف گفت: من منکر این موضوع نمی شوم که استیضاح حق مجلس است و نمایندگان حق دارند از وزرای مورد نظر خود و خصوصا اظهارنظرهایی که نیاز به تحقیق و بررسی دارند سوال بپرسد و توضیح بخواهد؛ اما این استیضاح ها نباید به گونه‌ای پیش برود که تبدیل به موضوعی تکراری شده و در نزد مردم و افکار عمومی مسئله استیضاح بی مفهوم شود.

غروی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید به گونه ای رفتار کنند که عملکرد آنها چوب لای چرخ دولت گذاشتن تلقی شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه ما در شرایط فعلی در داخل کشور نیاز به انسجام داریم و نباید به گونه‌ای رفتار شود که این قضاوت در خارج از مرزها به وجود بیاید که در داخل کشور اختلاف نظر وجود دارد.

این عضو جامعه مدرسین یادآور شد: در واقع باید به گونه‌ای رفتار کنیم که از کشمکش جلوگیری شود و این نوع نگاه نسبت به کشور به وجود نیاید.

وی تصریح کرد برخی از وزرا جایگاه خاص بین المللی دارند و جایگاه آنان باید حفظ شود.

غروی با تأکید بر اینکه باید افرادی که در بخش خاکریز روابط بین الملل فعال هستند را تقویت کنیم گفت: نباید افرادی را که نقش مهمی در مسائل بین‌المللی دارند تضعیف کنیم چرا که این موضوع به صلاح کشور نیست.

وی افزود: افرادی مانند ظریف افسران بین المللی ایران هستند و باید از اقتدار خاصی برخوردار باشند و به صلاح نیست که اقتدار آنها در سطح بین الملل زیر سوال ببریم.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر در سخنان افرادی مثل ظریف ایرادی دیده می شود باید از او در قالب سوال و نه استیضاح دعوت شود و به نقد و پیگیری پرداخته شود. چراکه پیگیری این موضوع به شکل استیضاح جلوه خوبی ندارد و مورد تایید هم نیست.

وی افزود مجلس باید علاوه بر اینکه اختیارات خود را در نظر می‌گیرد شأن خود را هم حفظ کند و شرایط کشور را هم مورد بررسی قرار دهد و بر اساس آن تصمیم گیری های لازم را انجام دهد.

او تاکید کرد مجلس باید شرایط بین المللی افراد را رعایت کند و مورد بررسی قرار دهد.

وی تصریح کرد: قطعاً در رابطه با سخنان ظریف مدارکی وجود دارد و ما هم نسبت به گذشته این موضوعات بی اطلاع نیستیم و این مدارک باید مورد بررسی قرار بگیرند.

غروی در پایان گفت: علاوه بر این که شأن و حریم وزرا باید حفظ شود آنها هم باید از پرداختن به مسائلی که خوراک دشمن را فراهم می‌کند بپرهیزند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.