خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این‌ در حالی است که موانع بزرگی بر سر راه تصویب توافقی که ترزا می، نخست وزیر انگلیس چند روز پیش با سران اتحادیه اروپا بر سر برگزیت امضا کرد، از جمله در حوزه زمان بندی و پیچیدگی‌های قانونی، وجود دارد.

نخست وزیر انگلیس اکنون به شدت برای قانع کردن قانونگذاران کشورش به منظور حمایت از توافق اخیر تلاش می‌کند اگر آن طور که اکنون انتظار می‌رود این قانونگذاران رای منفی به این توافق بدهند، مشخص نیست که در مرحله بعد چه اتفاقی می افتد اما حامیان جنبشی به نام "رای مردم" استدلال می‌کنند که این اتفاق موجب خواهد شد که بریتانیایی‌ها فرصت مجددی برای فکر کردن درباره این مساله به دست آورند.

کونستانتین فریزر، محقق و تحلیلگر در TS Lombard می‌گوید: حمایت‌ها از کمپین "رای مردم" برای برگزاری یک همه‌پرسی دوم در حال افزایش است.

 

او خاطر نشان کرد: اگر توافق ترزا می‌رد شود این مساله تبدیل به یک گزینه جدی روی میز خواهد شد اما من نمی‌گویم که این یک قطعیت است ولی احتمال آن به شدت رو به افزایش است. در ‌عین ‌حال یک گروه حامی اتحادیه اروپا به نام گروه "بهترین برای بریتانیا" روز شنبه یک کمپین تبلیغاتی جدید به راه انداخته این کار را روی خودروهای ون در حوزه‌هایی که قانون گذاران مهمی مثل جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس از آنجا به مجلس راه یافته‌اند، انجام داد. حمایت حزب اپوزیسیون کارگر که تاکنون پیام‌های مختلفی در خصوص مساله برگزیت فرستاده برای احتمال برگزاری یک همه‌پرسی دوم برگزیت ضروری است. این حزب تاکنون تنها گفته که همه گزینه‌هایش برای برگزیت روی میز است.

جان مک دانل، سخنگوی بخش دارایی حزب کارگر اخیرا در صحبت‌هایی خبر از گرایش فضاینده رهبران این حزب به ایده همه پرسی دوم داده است.

او اخیرا گفته است: این غیر قابل اجتناب است که حزب کارگر در صورتی که نتواند در فشار برای برگزاری انتخابات سراسری موفق شود، از برگزاری همه پرسی دوم برگزیت حمایت کند.

همچنین دونالد تاسک، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه‌، گفت‌: رد توافق اخیر برگزیت از سوی پارلمان بریتانیا تنها به دو راهی عدم توافق یا عدم انجام برگزیت منجر می‌شود.

با این همه موانع ساختاری مهمی بر سر راه همه پرسی دوم وجود دارد.

 

نیک رایت، کارشناس سیاست های اتحادیه اروپا در دانشگاه کالج لندن، اظهار کرد: شما نیاز دارید که دولت عملا یک طرح پیشنهادی را ارائه دهد و همچنین آرایی به نفع آن کسب کنید و این نیازمند یک پشتیبانی فرا حزبی است. نخست وزیر انگلیس تاکنون در برابر مساله چشم پوشی از برگزیت و همچنین برگزاری همه پرسی دوم بر سر آن مقاومت نشان داده است و این امر نیز بدون حمایت او دشوار اتفاق خواهد افتاد.

 

با این حال فریزر گفت‌: چنین موضوعی غیر ممکن هم نیست. اگر مشخص شود که در پارلمان برای آن فشار سیاسی است، دولت دیگر در عرصه سیاسی گزینه دیگری برای خود متصور نخواهد شد. 

 

روز پنجشنبه‌ هم یک گروه فرا حزبی از قانونگذاران پارلمان یک اصلاحیه برای قوانین ترزا می بر سر خروج از اتحادیه اروپا مطرح کردند تا در ‌عین ‌حال احتمال گزینه برگزیت بدون توافق را نیز کمرنگ کند.

 

این اصلاحیه به قانونگذاران در صورتی که طرح وی در مجلس عوام رد شود، اختیاراتی می‌دهد و در ‌عین ‌حال می‌تواند به صورت بالقوه یک مسیر قانونی برای همه پرسی دوم را هم هموار کند.

 

با این حال باید گفت که حتی با قطعی شدن حمایت پارلمان از یک همه پرسی دوم در ادامه مشکلات قانونی و عملی نیز مطرح خواهد بود. بریتانیا این موضوع را قانون کرده است که در ۲۲ مارس ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا را بعد از اجرایی کردن بند "۵۰" اساسنامه دیس بن در دو سال قبل ترک کند. هنوز مشخص نیست که آیا  پروسه بند ۵۰ را می‌توان متوقف کرد یا این که دولت به صورت یک جانبه آن را به وضعیت قبل باز می‌گرداند.

 

انتظار می‌رود که در چند روز آینده دادگاه عالی اتحادیه اروپا در این باره حکم دهد. بریتانیا همچنین می‌تواند با اتحادیه اروپا برای یک تاخیر در پروسه نیز توافق کند.

 

فریزر گفت‌: این که اتحادیه اروپا با تمدید پروسه بند ۵۰ موافق باشد، بستگی به چرایی درخواست بریتانیا دارد. برخی تحلیلگران می‌گویند بروکسل مشکلی با چنین تاخیری به منظور برگزاری یک همه پرسی دوم نخواهد داشت، اما با تاخیر برای به طول انجامیدن مذاکرات مخالفت خواهد کرد.

 

همچنین موضوع زمان خود یک مانع دیگر است و در بهار سال آینده قرار است انتخابات پارلمان اروپا برگزار شود و این بلوک ممکن است تنها با چند هفته‌ زمان بیشتر موافق باشد که برای برنامه‌ریزی به منظور یک همه پرسی دوم کافی به نظر نمی‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.