نیویورک تایمز گزارش داد، این شکایت علیه یک شرکت اسرائیلی به نام گروه NSO و دولت اسرائیل که مجوز فروش ابزارهای جاسوسی این شرکت به دولت‌های خارجی را به ویژه‌ نرم افزاری به نام "پگاسوس" صادر کرده است مطرح شده است.

همچنین این شکایت خواهان توجه مضاعف به ائتلاف هر چه‌ بیشتر علنی شده اسرائیل با عربستان و دیگر کشورهای پادشاهی حوزه خلیج فارس شده است،

این شکایت در اراضی اشغالی و از سوی "عمر عبدالعزیز"، یک چهره مخالف حکومت عربستان ساکن مونترال کانادا ثبت شده است.  این‌ در حالی است که چندین شکایت موازی دیگر از سوی خبرنگاران، فعالان و افراد دیگر علیه گروه NSO از بابت کمک به دولت‌های مکزیک و امارات متحده عربی به منظور جاسوسی کردن از تلفن‌های همراه آنها به رغم عدم ثبت هیچ گونه سوابق کیفری علیه این افراد و یا وجود تهدیدی از جانب آنها مطرح شده است.

گروه عفو بین‌الملل اخیرا گروه NSO را متهم کرد به این که به عربستان برای جاسوسی از یکی از اعضای این سازمان کمک کرده است.

چند روز پیش عفو بین‌الملل اعلام کرد بعد از اقدام وزارت جنگ اسرائیل در رد درخواست لغو مجوز صادرات جاسوس افزارهای گروه NSO در حال بررسی اقدام قانونی است.

گروه NSO روز یکشنبه‌ اعلام کرد: محصولات این شرکت صرفا به این خاطر مجوز می‌گیرند که دولت‌ها و آژانس‌های پلیسی و امنیتی را قادر به مبارزه "قانونی علیه تروریسم و جرایم" کنند.

در این بیانیه تصریح شد: قراردادهای استفاده از نرم افزاری‌های این شرکت تنها بعد از بررسی دقیق و کامل و صدور مجوز از جانب دولت اسرائیل ارائه خواهد شد و ما سوءاستفاده از محصولاتمان را تحمل نمی‌کنیم. اگر ظنی مبنی بر چنین سوءاستفاده‌ای باشد ما درباره آن تحقیق کرده و اقدامات مناسب را شامل معلق کردن یا پایان دادن به قرارداد اتخاذ خواهیم کرد.

گزارش شده است که جاسوس افزار این شرکت به مشتریان اجازه می‌دهد که تماس‌های قربانیان را به صورت محرمانه شنود کرده و آمار مربوط به دکمه‌های فشار داده شده روی تلفن‌های همراه را ثبت و دریافت کنند. پیام‌های متنی آنها را بخوانند و سوابق فعالیت‌های اینترنتی آنها به دست آورند.

همچنین این نرم افزار این امکان را می‌دهد که مشتریان حتی از میکروفن و دوربین تلفن‌های همراه قربانیان علیه آنها جاسوسی کنند.

دولت اسرائیل این جاسوس افزار را به دلیل قابلیت‌های تهاجمی به عنوان سلاح طبقه بندی کرده است لذا شرکت مذکور برای فروش آن به دولت‌های خارجی باید از وزارت جنگ اسرائیل مجوز دریافت کند.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی عربستان سال گذشته برای استفاده از این جاسوس افزار ۵۵ میلیون دلار پول داده است.

عبدالعزیز، شاکی این پرونده جدید یک عربستانی ۲۷ ساله است که درخواست پناهندگی در کانادا را داده و در مونترال زندگی می‌کند. او بعد از وقایع موسوم به "بهار عربی" در میان عربستانی‌ها از بابت ویدیوها و مطالب رسانه‌ای و اینترنتی‌اش در انتقاد از حاکمان عربستان مورد توجه و محبوبیت قرار گرفت. شرکت  مشاوره دهی موسوم به شرکت "مک کینزی اند کمپانی" او را به دربار سلطنتی به عنوان یک عامل با نفوذ تحریک به مخالفت در شبکه های اجتماعی شناسایی کرده است.

او در دو ماه گذشته به دوستی و نزدیکی‌اش به خاشقجی که برای روزنامه‌ واشنگتن پست مطلب می‌نوشت بیش از پیش مشهور شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.