القدس العربی در یادداشتی تحت عنوان " ایران؛ رقابت دو غیر همسو و اتحاد دو جناح مختلف" به قلم سعید الشهابی، نویسنده بحرینی با اشاره به قدسیت بیت المقدس و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی نوشت: این شهر(بیت المقدس) محور سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت که هفته گذشته تحت عنوان " قدس محور وحدت امت است" در تهران برگزار شد، بود. واضح بود که جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا کنفرانس وحدت را دروازه ای برای ورود به مرحله جدیدی که محور آن روابط دینی و سیاسی مسلمانان و در راس  آنها مساله قدس است قرار دهد. همزمان جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا امور دیگری را روشن کند؛ اولا اینکه تحریم فراگیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران تاثیری روی خط مشی سیاسی این کشور و خصوصا بعد عقیدتی آن که یکی از پایه های امنیت ملی این کشور به شمار می رود نگذاشته است. دوما اینکه ایران همچنان توانایی این را دارد که صدها اندیشمند، عالم، سیاستمدار و ... از مناطق مختلف جهان را دور هم جمع کند تا به مسائل سرنوشت ساز از جمله مساله قدس بپردازند.

در این یادداشت آمده است: کنفرانس وحدت اسلامی به چه معناست و مضامین ایدئولوژیک و سیاسی آن چیست؟ این سوال مهمی است که نیاز به دقت دارد تا از رویکردهای آینده جمهوری اسلامی ایران مطلع شویم. تهران در سال جاری احساسات ضدونقیضی دارد و درحالی که از خروج آمریکا از توافق هسته ای ناراضی است و این خروج منجر به تحمیل بزرگترین تحریم در تاریخ روابط آمریکایی - ایرانی علیه تهران شود همزمان احساس می کند که دستاوردهای سیاسی و عقیدتی بزرگی را محقق کرده است. شکست توطئه های فرقه انگیز که میان کشورهای اسلامی و عربی شکاف ایجاد کرد به معنای احیا و از سرگیری طرح وحدت اسلامی است که تهران از همان اوایل پیروزی انقلاب پیشهاد آن‌را داد. اگر در سال های اخیر بدلیل رواج فرقه گرایی شاهد عدم حضور برخی علما در کنفرانس وحدت بودیم، حضور گسترده مدعوین در کنفرانس امسال تهران نشان می دهد که گره مذهبی مانع حضور آنها نشده است. از بعد سیاسی ایران امسال شاهد همسویی شرکت کنندگان در این کنفرانس با سیاست های منطقه ای ایران خصوصا در رابطه با عربستان، امارات و بحرین که در جنگ با یمن هستند، بود. همچنین قتل جمال خاشقجی در کنسولگری کشورش در استانبول باعث شد تا نگاه ها از تهران دور شود و به ریاض مسلط شود، کشوری که اکنون احساس حصر سیاسی، دیپلماسی و اخلاقی می کند. همچنین حضور یک هیات یمنی بلندپایه در کنفرانس وحدت اسلامی تهران نشان دهنده قدرت ایران در فراخوان بخش‌های بزرگ یمن است که به بحث های فکری و سیاسی در کنفرانس تهران منجر شد.

نویسنده بحرینی در ادامه این یادداشت آورده است: اشخاصی که با مسئولان ایرانی صحبت می‌کنند عمق وحدت میان آنها را در می یابد، آنها به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای هیات های خارجی و دوری از مسائلی که گاهی اوقات ممکن است منجر به تقابل مذهبی شوند.

وی افزود: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که مقامات مصری اجازه سفر به ایران از طریق خاک کشورشان را به او ندادند از طریق ویدیو کنفرانس تاکید کرد: کنفرانس وحدت درحال برگزاری در ایران است؛ کشوری که از مقاومت حمایت می کند و در حمایت از فلسطین از خطوط قرمز عبور کرده است. وی همچنین گفت که ملت فلسطین اجازه تحقق معامله قرن را نمی دهند.

در یادداشت القدس العربی آمده است: طاهر المصری، نخست وزیر پیشین اردن فرصت را غنیمت شمرد و از منبر کنفرانس وحدت تهران برای فراخواندن مسلمانان به منظور مقابله با یهودی سازی قدس و حمایت از مسجدالاقصی استفاده کرد.

القدس العربی در این یادداشت با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در کنفرانس وحدت نوشت: حسن روحانی اعلام کرد که برخی فکر می کنند با انتقال یک ساختمان از جایی به جای دیگر قدس از ما گرفته می شود اما این باور غلطی است و ما باید متحد شویم. سخنان وی در رابطه با فلسطین واضح بود که به دور از گفتمان معروف اصلاح طلبانه خود است و اسرائیل را غده سرطانی توصیف کرد. همچنین زمانی که به مساله تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت از اظهاراتی چالشی استفاده کرد و حتی زمانی که در رابطه با جنگ یمن سخرانی کرد سخنانی انقلابی را به کار برد و با بیانات رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران همسو بود.

نویسنده بحرینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با فلسطین و یمن در دیدار با سفیران و وزیران ایرانی و خارجی نوشت: آیا رهبران ایران گفتمان خود را یکپارچه کردند؟ آیا تمام مقامات ایرانی سیاست انقلابی را به کارگرفتند؟ بی شک ایران زمانی که می بیند همپیمانانش در منطقه دستاوردهای غیرمنظره را محقق می کند از خود احساس خشنودی می کند. رهبر معظم ایران فرصت را غنیمت شمرد و به درگیری عربی- اسرائیلی پرداخت و از دستاوردهای مقاومت در فلسطین و لبنان تقدیر کرد و جنگ اخیر غزه با نیروهای اشغالگر صهیونیستی که منجر به آتش بس و کناره گیری وزیر دفاع دشمن شد را پیروزی بزرگ توصیف کرد.

در این یادداشت، نویسنده این پرسش را مطرح می کند که اوضاع داخلی ایران در زمان تحریم چگونه است؟ و می‌نویسد: سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی نشان دهنده عدم تسلیم ایران در برابر فشارهای آمریکا است و انتخاب این عنوان برای کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی دو پیام به آمریکا داشت؛ یکی اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان به مساله قدس پایبند است و مخالف اشغالگری و یهودی سازی است و رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد، دوم اینکه تحریم های اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی روی سیاست خارجی ایران نگذاشته است و از بعد اخلاقی ایران با خروج آمریکا از توافق هسته ای دستاورد سیاسی و دیپلماسی بزرگی را محقق کرد و پنج کشور دیگر شریک در توافق هسته ای را آزرده کرد.

نویسنده در پایان با اشاره به اینکه این مسائل به این معنا نیست که تحریم ها هیچ تاثیری روی ایران نگذاشته است و این کشور با برخی مشکلات اقتصادی ازجمله فروش نفت و تعطیلی برخی کارخانه ها و .. مواجه شد، نوشت: مسئولان ایرانی تاکید می کنند که قدرت اقتصادی عبور از تحریم ها را دارند و چهار دهه تحریم پیاپی موجب ایجاد اعتماد به نفس و خوکفایی شد که در ایران به آن اقتصاد مقاومتی می گویند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.