رویترز اعلام کرد که افزایش طلای سیاه چند روز پیش از نشست اوپک صورت می گیرد که انتظار می رود، اعضای این سازمان تولید نفتی خود را کاهش دهند.

براساس این گزارش، قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز با ۵.۳ درصد افزایش و رشد سه دلار و ۱۴ سنتی ابتدا به ۶۲ دلار و ۶۰ سنت رسید، اما پس از آن اندکی کاهش یافت و بشکه ای ۶۱ دلار و ۷۵ سنت داد و ستد شد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در معاملات جمعه با ۵.۷ درصد افزایش و رشد ۲ دلار و ۹۲ سنتی، ابتدا به ۵۳ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید، اما پس از آن بشکه ای ۵۳ دلار فروخته شد. 

چین و آمریکا توافق کردند که به مدت سه ماه از وضع تعرفه‌های گمرکی اضافی بر اقلام وارداتی جلوگیری کنند تا بتوانند در دور جدید مذاکرات پیش رو به توافقی در مسئله تجارت مشترک دست پیدا کنند.

کاخ سفید روزگذشته (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان اجلاس سران جی ۲۰ در آرژانتین به شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین گفته است آمریکا افزایش تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار اقلام چینی را که قرار بود از روز یکم ژانویه پیش رو اعمال شود را متوقف خواهد کرد.

در مقابل چین نیز تعهد کرده است میزان بسیار قابل توجهی از محصولات کشاورزی صنعتی و مرتبط با حوزه انرژی آمریکا را خریداری کند.

در تازه ترین تحولات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که این کشور از ژانویه ۲۰۱۸ از این سازمان خارج خواهد شد.

قطر که بزرگ ترین تولید کننده گاز طبیعی در جهان است، تنها روزانه بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کرده است.

کارشناسان بر این باورند که خروج قطر از اوپک می تواند، این سازمان را با چالش روبه رو کند.

در همین راستا، &#۳۹;حمد بن جاسم آل ثانی&#۳۹; نخست وزیر سابق قطر با دفاع از تصمیم کشورش برای خروج از اوپک، گفت: این سازمان برای اهدافی به کار گرفته می شود که به منافع ملی ما آسیب وارد می کند.

قطر که کل ذخایر نفتی آن ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود، در سال ۱۹۶۱ میلادی به اوپک پیوسته بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.