«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس که درباره نتایج شرکت در اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین در مجلس عوام سخنرانی می‌کرد به دیدار خود با رهبران شرکت‌کننده در این نشست ازجمله بن سلمان اشاره کرد.

وی تصریح کرد که رابطه لندن با ریاض مانع نمی‌شود که این کشور درباره طرح نگرانی خود با طرف سعودی ملاحظه کند.

«می» گفت: در ابتدا اهمیت تحقیقات کامل، شفاف و معقول درباره ماجرای قتل هولناک جمال خاشقچی را مورد تأکید قرار داده و عنوان کردم آن‌هایی که مسئول این حادثه هستند بایستی مجازات شوند.

وی افزود که همچنین این مساله را با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز مطرح کرده است

جمال خاشقچی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای ثبت ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. 

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ تن ازجمله ۱۵ مأمور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیرشده‌اند. 

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که ۱۵ مأمور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه افزود که در ملاقات با ولیعهد عربستان درباره ضرورت پایان درگیری‌ها در یمن و کمک‌رسانی به آن‌هایی که در گرسنگی به سر می‌برند تأکید کرد و پیشرفت در مذاکرات صلح یمن در نشست آتی را خواستار شده است.

عربستان و امارات متحده عربی، از ششم فروردین سال ۹۴ در ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

گفتنی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۶ هزار شهروند یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار تن دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است. 

افکار عمومی در انگلیس در پی ماجرای قتل خاشقچی خواستار توقف همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.