محمد خلف، ستوان ارتش عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت که صدها معترض عراقی روز گذشته در اعتراض به وضعیت بیکاری و عدم ایجاد فرصت‌های شغلی به هتل بین‌المللی محل اقامت فؤاد حسین، معاون عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در استان بصره حمله کردند.

فؤاد حسین دوشنبه در راستای بررسی مشکلات مالی و اقتصادی با اداره محلی بصره به این استان سفر کرد.

این منبع امنیتی افزود: معترضان پیش از یورش به هتل از فؤاد حسین خواستند که از هتل بیرون بیاید تا آنها مشکلات مربوط به بیکاری خود را مطرح کنند و پس از اینکه فؤاد حسین درخواست معترضان را پاسخ نگفت این شهروندان عراقی به داخل حیاط این هتل یورش بردند و در مقابل ورودی آن تجمع کردند.

خلف گفت: به دنبال این اتفاق نیروهای امنیتی برای فراهم کردن امنیت فؤاد حسین در ساختمان هتل بین‌المللی بصره مستقر شدند.

همچنین صدها عراقی دیگر در مقابل میدان نفتی "قرنه ۲" واقع در شمال غربی بصره به دلایل مختلف از جمله اوضاع بد خدمات رسانی و درخواست ایجاد اشتغال برای بیکاران در مناطق همجوار میادین نفتی تظاهرات کردند.

در همین راستا، غسان الحمیداوی، مسؤول هماهنگی تظاهرات به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة گفت: این تظاهرات در نوع خود چهارمین تظاهرات طی دو ماه گذشته در مناطق مختلف از جمله "الحیادر" و "الخاص" بود و معترضان علاوه بر درخواست‌های پیشین خود که در تظاهرات‌های قبلی مطرح شده بود، در این تظاهرات خواستار تعیین روسای شرکت‌های نفتی شدند.

وی ادامه داد: چنانچه اداره محلی و یا اداره میادین نفتی درخواست معترضان را نادیده بگیرند، تظاهرات تشدید خواهد شد.

در همین راستا، دفتر استانداری بصره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اداره محلی و وزارت کار و امور اجتماعی در حال تلاش برای تشکیل یک کمیته هستند که سوابق شرکت‌های خارجی را بررسی کنند و بدین ترتیب به دیدگاهی دست یابیم که به واسطه آن کارگران خارجی را اخراج کنیم و کارگران عراقی که می‌توانند جایگزین این افراد شوند را به جای آنها به کار گیریم.

طبق این بیانیه، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار کارگر خارجی در بصره مشغول فعالیت هستند، این درحالی است که تعداد زیادی از اهالی این استان با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند اما اداره محلی این استان اسناد رسمی را در اختیار دارد که ثابت می‌کنند فقط ۵۰۰۰ کارگر خارجی کار در بصره مشغول کار هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.