«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان که دیروز در رأس یک هیأت بلندپایه لبنانی وارد بغداد شده بود، صبح امروز ابتدا به دیدار «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق رفت و پس از آن،  با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد.

دعوت رسمی از برهم صالح برای حضور در اجلاس توسعه اجتماعی و اقتصادی ۲۰۱۹ عرب

به نوشته پایگاه خبری «المعلومة»، وزیر خارجه لبنان در دیدار با صالح، دعوت‌نامه حضور در اجلاس توسعه اجتماعی و اقتصادی ۲۰۱۹ عرب را که قرار است در بیروت برگزار شود، به او تقدیم کرد.

وی قرار است در ادامه حضورش در عراق، با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه، «لویس ساکو» اسقف کلیسای کاتولیک کلدانی در بغداد دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه لبنان در ادامه حضورش در عراق به منطقه کردستان و «اربیل» خواهد رفت تا با «مسعود بارزانی» رئیس سابق این منطقه و «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر کنونی این منطقه دیدار و رایزنی کند.

وعده لغو روادید سفر به لبنان برای شهروندان عراق در دیدار با «عبدالمهدی»

به نوشته پایگاه خبری «السومریة»، باسیل و هیأت همراهش در ادامه حضور در بغداد، به دیدار نخست‌وزیر عراق رفت.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، عبدالمهدی امروز میزبان باسیل و هیأت همراهش بود و دو طرف درباره تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، گردشگری، انرژی و تحولات منطقه رایزنی کردند.

در این بیانیه آمده است: وزیر خارجه لبنان پیام تبریک رئیس‌جمهور این کشور برای تشکیل دولت جدید را به عبدالمهدی ابلاغ و تاکید کرد که لبنان به دنبال تقویت روابط با بغداد است و مرحله آتی مرحله ارائه کلیه خدمات در راستای مناع دو کشور است.

باسیل همچنین در این دیدار متعهد شد که به زودی پروسه ورود عراقی‌هایی که تمایل دارند به لبنان سفر کنند را تسهیل کند و گرفتن روادید برای این سفر را لغو کند.

عبدالمهدی نیز ضمن استقبال از باسیل و هیأت همراهش، بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه و تداوم دیدارهای مشترک و همسو کردن مواضع تاکید مرد و گفت: عراق در حال بازگشت به سلامتی و جایگاهش است و در حال حاضر ثبات امنیتی در این کشور برقرار شده و بقایای تروریسم تحت پیگرد قرار دادند و دولت او تمام تلاش خود را وقف توسعه اقتصاد و تامین خدمات و فرصت‌های شغلی می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.