این خبرگزاری بااشاره به اظهارات روزسه شنبه رئیس جمهوری اسلامی ایران درجمع مردم شاهرود، افزود:روحانی با اتخاذ موضعی جسورانه در مقابل تحریم های آمریکا، تهدید خود را برای قطع فروش جهانی نفت از خلیج (فارس) تکرار کرد.

این رسانه نوشت: روحانی در یک گردهمایی در استان سمنان که از تلویزیون پوشش داده شد، گفت که آمریکا باید بداند نمی تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد. اگر این کشور تلاش کند مانع شود هیچ نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.

فرانس پرس نوشت:ایران از دهه ۱۹۸۰بارها گفته که درواکنش به فشارهای بین المللی جلوی عبور نفت درخلیج (فارس) را خواهد گرفت اما تاکنون چنین تهدیدی را عملی نکرده است.

این خبرگزاری به اقدام آمریکا در اعمال دوباره تحریم ها بعد از خروج از توافق هسته ای علیه ایران و وعده به صفر رساندن فروش نفت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این کشور معافیت های موقتی را برای هشت کشور اعمال کرده است.

فرانس پرس نوشت: روحانی دفعه قبل، ژوئیه گذشته تهدید به بستن خلیج (فارس) کرد و گفت آمریکا نباید با دم شیر بازی کند. 

این رسانه نوشت: روحانی تاثیر اقتصادی تحریم ها را کم اهمیت شمرد و از اغراق در پوشش مشکلات کشور گلایه کرد. 

وی به جمع حاضر (در شاهرود) گفت : هیچ ابَر تورم و بیکاری گسترده ای ما را تهدید نمی کند. 

این گزارش افزود: تازه ترین گزارش بانک مرکزی درباره تورم درایران نشان می دهد که قیمت مواد غذایی بر اساس شاخص سالانه ۵۶ درصد در ماه اکتبرافزایش داشته است. روحانی تایید کرد که «برخی مشکلات» وجود دارد اما در طرح جدید بودجه که ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) ارائه می شود به آن رسیدگی خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: روحانی می گوید که آمریکا صادرات نفت ایران را متوقف نخواهد کرد.

این گزارش با اشاره به بخش هایی از اظهارات رئیس جمهور درباره تداوم فروش نفت ایران با وجود فشارهای آمریکا افزود: تنش ها بین ایران و آمریکا به دنبال اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خروج از توافق هسته ای افزایش یافت. 

این خبرگزاری در بخشی از گزارش خود به اظهارات روز سه شنبه «اسحاق جهانگیری» معاون رئیس جمهور اشاره کرد که گفته بود تحریم های آمریکا به اقشار آسیب پذیر لطمه زده است. 

رویترز با استناد بر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از جهانگیری نوشت: وقتی (آمریکایی ها) می گویند که هدف آن ها دولت است و آنها به افراد مریض، مسن و اقشار ضعیف جامعه فشار وارد نمی کنند، دروغ می گویند. 

رویترز به اظهارات معاون رئیس جمهور در بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه که روز سه شنبه در مرکز همایش های برج میلاد با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران صنعت بیمه برگزار شد، اشاره داشت. 

جهانگیری دراین همایش گفت، هدف تحریم ها، اقتصاد و زندگی مردم است و تجربه ای که ما از تحریم ها داریم در دورانی که تحریم علیه کشور اتفاق می افتد بیشترین آسیب به بیماران، سالمندان، کودکان و اقشار ضعیف جامعه وارد می شود ولی آمریکایی ها به دروغ اظهار می کنند که این تحریم ها تنها هدفش دولت ایران است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در بازتاب سخنان رئیس جمهور تیتر زد: در بحبوحه تحریم ها، ایران بار دیگر به بستن تنگه کلیدی تهدید کرد.

این رسانه نوشت: روحانی بار دیگر به بستن تنگه هرمز، آبراهه محل عبور تقریبا یک سوم از کل نفت جهان تهدید کرد. 

این خبرگزاری تاکید کرد، این تنگه که در ورودی خلیج فارس قرار دارد، نقش اساسی در تامین انرژی جهان دارد. 

آسوشیتدپرس در گزارشی که از سوی روزنامه هایی همچون واشنگتن پست و سیاتل تایمز و تلگراف بازنشر شده است نوشت: روحانی همچنین وعده داد که آمریکا نخواهد توانست ایران را از صادرات نفت خام خود باز دارد.

این گزارش افزود:روحانی درگذشته نیز چنین تهدیدهایی را مطرح کرده بود به ویژه بعد ازاین که ترامپ تهدید کرد صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند. 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشاربخش هایی ازاظهارات رئیس جمهور نوشت: دولت ترامپ بارها تاکید کرده که واشنگتن قصد دارد صادرات نفت ایران را در تلاش برای مهار برنامه هسته ای و نفوذ ایران در منطقه به صفر کاهش دهد.

این گزارش افزود: مقامات جمهوری اسلامی قبلا هم تهدید به تلافی تحریم های آمریکا با بستن تنگه هرمز کرده بودند. این تنگه یک آبراه راهبردی است که تولید کنندگان نفت خام در خاورمیانه را به بازارهای مهم در جهان وصل می کند.

این گزارش بااشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا نوشت:روحانی متعهد شد کشورش با وجود محدودیت های «غیرقانونی و غیرمنصفانه»، به فروش نفت ادامه خواهد داد.

اسپوتنیک نوشت:دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای از جمله روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس بر تعهد خود درقابل توافق تاکید کرده اند و تلاش می کنند راهی برای دور زدن محدودیت های آمریکا پیدا کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور در جمع مردم شاهرود گفت: آمریکا بداند نفت خود را می فروشیم و خواهیم فروخت و قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و باید بداند اگر روزی بخواهد جلوی نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران تجارت وصادرات خود را با دنیا توسعه می دهد، خاطرنشان کرد: مردم در هفته های آتی شاهد خواهندبود،دراین شرایطی که آمریکا می خواست نتوانیم بودجه متعادلِ سالم به مجلس تقدیم کنیم، به امید خدا در ۲۵ آذر امسال دولت بودجه سال آینده را تقدیم مجلس خواهد کرد.

رئیس جمهوری با تاکید براینکه با انسجام و وحدت از این مشکل تاریخی عبور خواهیم کرد، اضافه کرد: باز هم تکرار می کنم کشور در بحران نیست و نخواهد بود، ابرتورم و ابربیکاری ما را تهدید نخواهد کرد. 

وی بیان کرد:عده ای به ناروا و نادانسته این حرف ها را در روزنامه ها و تبلیغات نزنند، اما مشکلاتی داریم و مردم باید مشکلات را بدانند، باید دست به دست هم بدهیم و از مشکلات عبور کنیم همان طور که در ماه های گذشته قدم های خوبی از سوی مردم برداشته شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.