علیرضا بهرامی معاون فرهنگی دانشگاه اراک ، ضمن تکذیب آنچه "خاموش نکردن چراغ های سالن نمایش فیلم دارکوب به لحاظ حضور دختران و پسران دانشجو در این سالن" عنوان شده بود، اظهار کرد: در طول سال تحصیلی حداقل ۶۰ فیلم در این دانشگاه اکران می شود و در سال تحصیلی جاری در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک که محل اکران فیلم دارکوب بوده حداقل ۱۵ فیلم اکران شده است.

بهرامی اظهار کرد: روال نمایش فیلم در دانشگاه اراک اینگونه است که یا انجمن های علمی اقدام به اکران فیلم های مستند در راستای رشته تحصیلی خودشان می کنند یا کانون های فرهنگی یا تشکل ها در این خصوص اقدام می کنند.

وی اظهار کرد: تشکل‌ها در یکسال گذشته برای جذب مخاطبان بیشتر، مقداری به سمت نمایش فیلم روی آورده اند و درخواست اکران این فیلم نیز توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک به هیات نظارت داده شده بود. این هیات نیز با اکران فیلم مشروط به همکاری کانون فیلم و عکس دانشگاه اراک، موافقت کرده بود.

بهرامی درخصوص اعتراض تهیه کننده فیلم به عدم رعایت حقوق این فیلم گفت: وقتی هیات نظارت با درخواست اکران فیلم توسط تشکل ها موافقت می‌کند در واقع فقط با اکران فیلم موافقت کرده و کانون یا تشکلی که درخواست نمایش فیلم کرده موظف است که حقوق مادی و معنوی فیلم را رعایت کند.

وی اظهار کرد: براساس گفته دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک، اجازه اکران اخذ شده بوده است، اما گویا تهیه کننده فیلم از این موضوع اطلاع نداشته و وقتی دبیر انجمن با او صحبت کرده گفته است که از نظر بنده مشکلی وجود ندارد. 

بهرامی در ادامه با بیان این نکته که دانشگاه ها سالن سینما ندارند و اکران فیلم در آمفی تئاتر انجام می شود که با سالن سینما تفاوت هایی دارد، افزود: این فیلم همچون دیگر فیلم هایی که تاکنون در این سالن نمایش داده شده اند، اکران شده است و از آنجاکه وقتی همه چراغ ها خاموش باشند، سالن بسیار تاریک می شود و از طرفی با توجه به شیب موجود در سالن و وجود پله در سالن برای رفت و آمد، در راستای تسهیل در تردد دانشجویان، لازم است چراغ های مرکز سقف خاموش و برخی چراغ ها روشن باشند.

وی افزود: در این سالن یکسری چراغ پرنور در مرکز سقف و یکسری چراغ در اطراف سقف سالن با هدف تردد آسان دانشجویان کار گذاشته شده است تا دانشجویان برای نشستن روی صندلی ها مشکلی نداشته باشند و این رویه ای است که مثل دیگر فیلم هایی که تاکنون اکران شده اجرایی شده و خواهد شد. در واقع تمامی فیلم ها با همین شرایط اکران شده اند و سئوال اینجاست که چرا تاکنون اعتراضی در این خصوص مطرح نشده بود.

وی با بیان اینکه نور سالن تمام اکران ها همیشه همینگونه بوده است افزود: البته در اتاق فرمان این سالن ابزاری به نام "دینر" وجود دارد که با استفاده از آن می توان نور چراغ های متصل به آن را در این سالن کنترل و کم و زیاد کرد. از آنجاکه یک قطعه این دستگاه سوخته و از مهرماه تاکنون در تعمیرگاه است و قطعه جایگزین نیز هنوز فراهم نشده پس در زمان اکران این فیلم امکان استفاده از این ابزار در سالن وجود نداشته و در زمان اکران دارکوب، نور چراغ های اطراف سقف در مقایسه با اکران های قبلی مقداری بیشتر بوده است.

بهرامی با تاکید بر اینکه در این سالن مجددا فیلم اکران خواهد شد و تا وقتی دینر تعمیر نشود با همین شرایط اکران خواهیم داشت، افزود: دانشگاه می توانسته به دلیل خرابی دینر با اکران فیلم در این سالن مخالفت کند اما اگر مخالفت می کردیم باز همین حواشی به شکل دیگری ایجاد می شد و انجمن اسلامی مستقل اعتراض می کرد که چرا با نمایش این فیلم مخالفت شده است.

وی افزود: از این پس نیز به فیلمی که اجازه ارشاد را داشته باشد و رعایت مقررات در آن لحاظ شده باشد، با این توضیح که انجمنی که درخواست اکران فیلم را می کند قوانین و مقررات را رعایت کرده و خواهد کرد، اجازه اکران داده می شود.

بهرامی گفت: چنانچه انجمن یا دبیر انجمن از قانون تخطی کرده و اجازه اکران فیلم را دریافت نکرده باشد، کارگزاران فیلم می توانند مورد را کتبا به دانشگاه اعلام کنند. دانشگاه نیز موضوع را مجددا در هیات نظارت بررسی خواهد کرد و چنانچه تشکل در رعایت حقوق فیلم کوتاهی کرده باشد با آن تشکل برخورد می شود.

وی با بیان اینکه دبیر این تشکل دانشجوی دقیق و متشرعی است درخصوص جلسه ای که عصر روز گذشته با همین موضوع با حضور دبیر انجمن اسلامی مستقل و مسئولان معاونت فرهنگی برگزار شد، گفت: وی در این جلسه عنوان کرد که در رابطه با اعتراض تهیه کننده فیلم به پخش فیلم بدون مجوز آنها، عصر روز یکشنبه ۱۱ آذر با وی صحبت کرده و مشکل حل شده است.  

بهرامی گفت: برخی عنوان کرده بودند که کل چراغ های سقف روشن بوده که براساس فیلم هایی که از اکران دارکوب در دانشگاه در این جلسه مشاهده کردیم مشخص شد که فقط چراغ های کنار سالن روشن بوده که در اکران قبلی فیلم ها هم روشن بوده با این تفاوت که به علت نقص یاد شده در دستگاه دینر نتوانسته بودند نور را کمتر کنند.

وی با بیان اینکه بنده به عنوان معاون فرهنگی در محل حاضر نبوده ام و بر این اساس این جلسه برگزار شد تا مسئله پیگیری شود، اظهار کرد: متاسفانه عواملی از این پدیده استفاده کردند تا خوراک لازم را برای رسانه های خارجی فراهم کنند و باعث شدند زحماتی که در حوزه فرهنگی کشیده شده تحت تاثیر قرار گیرد. در واقع افرادی با اهداف سیاسی با هدف بهانه دادن به رسانه‌های بیگانه و بردن دانشگاه اراک در حاشیه اقدام به ایجاد این حواشی کردند.

بهرامی اظهار کرد: دانشگاه اراک تمام زیرساخت های لازم را برای حضور و فعالیت تشکل ها ایجاد کرده و خواهد کرد. این دانشگاه به لحاظ اجتماعی سیاسی فعال است و تشکل ها، کانون ها و انجمن های علمی این دانشگاه فعالیت های متنوع و مختلفی را در این راستا انجام می دهند.

وی تاکید کرد: اکران فیلم در این دانشگاه براساس قوانین و مقررات ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.