به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، ینس استولتنبر&#۳۹; که در نشستی خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، گفت: وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو دقایقی پیش با همتایان اوکراینی و گرجستانی خود دیدار و گفت وگو کردند. در این دیدار، وزرای خارجه ناتو درباره وضعیت امنیتی در منطقه دریای سیاه با همتایان اوکراینی و گرجستانی خود به بحت و تبادل نظر پرداختند.

دبیرکل ناتو افزود: چندی پیش شاهد اقدام نظامی روسیه علیه کشتی های اوکراینی و کارکنان آن بودیم. ناتو از روسیه می خواهد که بلافاصه ملوانان بازداشت شده اوکراینی را آزاد و کشتی های متوقف شده را رفع توقیف کند. 

استولتنبرگ خاطر نشان کرد، روسیه باید اجازه تردد آزاد و دسترسی بدون مانع را برای کشتی های اوکراینی فراهم کند. 

در همین ارتباط، جیمز آپاتورای نماینده ویژه دبیرکل ناتو گفت: همکاری با گرجستان یکی از موضوعات اصلی ناتو است و در دستور کار این سازمان قرار دارد.

آپاتورای با بیان این مطلب که گرجستان شریکی مهم و راهبردی برای ناتو محسوب می شود، افزود: سال ۲۰۱۸ میلادی سال مهمی از لحاظ توسعه همکاری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- و گرجستان بود.

آپاتورای با اشاره به این که رایزنی های دوجانبه در همه سطوح ادامه دارد، افزود: یکی از موضوعات عمده آماده شدن گرجستان برای عضویت در ناتو است و مذاکرات در این زمینه در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

چندی پیش نیز &#۳۹;پترو پروشنکو&#۳۹; رئیس جمهوری اوکراین در بحبوحه تنش ها میان کشورش با روسیه از ناتو درخواست کمک کرده بود.

رئیس جمهوری اوکراین از ناتو خواست تا کشتی های خود را به دریای آزوف، محل مناقشه اخیر اوکراین با روسیه اعزام کند.

به گزارش ایرنا، درگیری اخیر در دریای آزوف زمانی آغاز شد که روس ها مدعی شدند دو کشتی اوکراینی به همراه یک یدک کش با سرعت بالا درحال ورود به تنگه کرچ (آبهای سرزمینی آنها) هستند. این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می کند. 

ساعاتی بعد، از شورای امنیت روسیه خبر رسید که جنگنده &#۳۹;کا-۵۲&#۳۹; و &#۳۹;سوخو-۲۵&#۳۹; روسیه بر فراز آزوف به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی کشتی های مسافری بسته و شناورهای اوکراینی نیز توقیف شده اند و روسیه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای اقدامات بی ثبات کننده اوکراین در اطراف کریمه شده است. 

در طرف مقابل، اوکراین مدعی شد که شناورهای آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ و اطلاع داده شده از بندر &#۳۹;اودسا&#۳۹; به بندر ماریپول در دریای آزوفدر حرکت بودند و اقدامات تهاجمی طرف روس برخلاف کنوانسیون حقوق دریایی صورت گرفت. 

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.