پایگاه «سی‌ان‌بی‌سی» به نقل از منابع آگاه به سیاستهای دولت آمریکا گزارش داد واشنگتن احتمالا معافیت عراق از تحریمها علیه ایران را ادامه خواهد داد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامد‌های آن روبرو خواهد شد.

دولت آمریکا، اما با وجود تهدید‌های چند ماهه پس از خروج از برجام مبنی بر این که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند، در ۱۴ آبان و همزمان با برگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران که ذیل برجام تعلیق شده بودند، در عقب‌نشینی آشکار به ۸ کشور چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه به طور موقت (۶ ماه) معافیت از تحریم‌های نفتی اعطا کرد.

همچنین سفارت آمریکا در بغداد چند روز پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه تهران با انتشار یک پیام ویدئویی اعلام کرد عراق همچنان می‌تواند به واردات ذخایر گاز و انرژی از ایران تا ۴۵ روز ادامه دهد.

پایگاه «سی‌ان‌بی‌سی» با اشاره به اینکه ایران تأمین‌کننده نزدیک به نیمی از نیاز برق عراق است افزود دونالد ترامپ در ماه نوامبر (۱۴ آبان) هنگام برگشت تحریمهای هسته‌ای علیه ایران، یک معافیت ۴۵ روزه به بغداد اعطا کرد تا بتواند به خرید انرژی خود از ایران ادامه دهد. اکنون نیز پیش‌بینی می‌شود  آمریکا همچنان اجازه دهد عراق به تبادلات تجاری خود با ایران ادامه دهد. اما هنوز شرایط این تبادلات تجاری از سوی دولت ترامپ اعلام نشده است.

«ریچارد نفیو»، کارشناس ارشد مسائل تحریمی در دولت سابق آمریکا در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ می‌گوید: «به نظرم آمریکا در حال تلاش است تا راه‌حلی را برای (معافیت تحریمی) عراق پیدا کند. دولت آمریکا آگاه است که در رقابت بین ایران و آمریکا، عراق کشوری کلیدی است».

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز در گفتگو با «سی‌ان‌بی‌سی» گفته است: «دستورالعملی برای ادامه معافیت عراق (از تحریمها علیه ایران) صادر خواهد شد، اما هنوز تصمیمی در این‌‎باره اتخاذ نشده است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.