در روزهای گذشته خبری مبنی بر تجاوز و آزار تعدادی کودک در یک مدرسه این بار در اصفهان، افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار داد. برخی خانواده‌ها با رجوع به دستگاه قضایی از فردی که ظاهرا عضو انجمن اولیا و مربیان این مدرسه بوده، شاکی و خواستار رسیدگی به اتفاق پیش‌آمده شدند. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و دسترسی عمومی به آنها، گزارش‌های این حوادث بیش از پیش در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد. حال متخصصان و فعالان اجتماعی بیش از پیش بر ارائه آموزش‌های خودمراقبتی به کودکان برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تاکید می‌کنند.

برای روشن شدن ابعاد مسئله نیاز به بررسی بیشتر است

فاطمه سعیدی که به عنوان نماینده کمیسیون آموزش مجلس برای پیگیری پرونده تجاوز به دانش آموزان در اصفهان انتخاب شده است درباره آخرین وضعیت این ماجرا می‌گوید: پیگیری‌هایی که از طریق آموزش و پرورش و نمایندگان اصفهان انجام دادم این بود که مسئله به نحوی که در فضای مجازی مطرح شده نیست. البته این موضوع نیازمند پیگیری و بررسی‌های بیشتری دارد و از سوی وزارت آموزش و پرورش و اداره کل استان اصفهان در دست بررسی است.

وی افزود: با توجه به سفری که به اصفهان برای بررسی ابعاد موضوع خواهم داشت، نتیجه بررسی‌ها را به زودی اطلاع رسانی خواهم کرد.

وظیفه آموزش خودمراقبتی بر عهده خانواده و مدرسه است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره آموزش مهارت برخورد با مسائل جنسی به کودکان و خودمراقبتی گفت: به نظرم موارد خودمراقبتی را بچه‌های ما باید آموزش ببینند. آموزش به انجمن اولیا و مربیان خیلی می‌تواند کارساز باشد. بخشی از وظیفه انجمن اولیا و مربیان و رسالت اصلی که مغفول مانده است، حضور اولیا در مدارس و ارتباط با آنها است که بتوان به آنها آموزش داد. متاسفانه نقش آموزشی انجمن اولیا و مربیان کمرنگ شده و همین سبب شده تا اولیا نیز نتوانند آموزش های لازم را به کودکان بدهند. برخی از مسائل را نمی‌توان در جمع به دانش‌آموزان آموزش داد و وظیفه خانواده‌ها و مهمتر از همه مادر است که آموزش به بچه را بر عهده بگیرد.

کودک باید بیاموزد در مقابل خشونت از خود محافظت کند

وی افزود: خودمراقبتی را بچه‌ها باید از کودکی یاد بگیرند تا در برابر هر خشونتی از خود محافظت کنند. این وظیفه آموزش دادن را رسانه‌ها هم دارند و در راس آن آموزش و پرورش است که این مسئله را در انجمن اولیا و مربیان می‌توانیم پیگیری کنیم. بحث خودمراقبتی متاسفانه در آموزش و پرورش ما دیده نشده است و با توجه به مسائلی که رخ می‌دهد و از طریق فضای مجازی همه در جریان آن قرار می‌گیرند، ضرورت دارد این آموزش‌ها به دانش‌آموزان ارائه شود. نوع آموزش و طریق آموزش کودکان باید مورد بررسی قرار گیرد.

احتمال تکرار ماجرای مدرسه معین تهران در اصفهان

این احتمال وجود دارد که در مورد حادثه مدرسه اصفهان نیز مانند آنچه در مورد مدرسه معین تهران اتفاق افتاد، اخباری که در فضای مجازی مطرح شده دور از واقعیت و بزرگنمایی باشد و به نظر می‌رسد باید در مورد انتشار اخبار تجاوز، جانب احتیاط را نگه داشت.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.