&#۳۹;پیتر جنکینز&#۳۹; (Peter Jenkins) که در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ این سمت را بر عهده داشت و اکنون در موسسه «مجمع سفیران» انگلیس فعالیت می‌کند، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: اینکه گفته شود، آزمایش موشکی اخیر ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، درست نیست.

وی افزود: بر اساس متن قطعنامه شورای امنیت، توقف آزمایش‌های موشکی برای ایران &#۳۹; الزام‌آور نیست و نمی‌توان این کشور را متهم کرد که با انجام این آزمایش، قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است. درست تر این است که بگوییم آزمایش صورت گرفته با درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئیه ۲۰۱۵ از ایران سازگار نیست.&#۳۹;

به گزارش ایرنا، پس از طرح ادعای آزمایش موشکی ایران توسط &#۳۹;مایک پمپئو&#۳۹; وزیر امور خارجه امریکا، فرانسه و انگلیس برای برخورد با این موضوعِ ادعایی خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت پشت درهای بسته شدند. بااین‌حال نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل باوجود اقدامات آمریکا، فرانسه و انگلیس بدون هیچ اجماع خاصی پایان یافت.

جنکینز در ادامه این گفت‌وگو عنوان کرد: آمریکا مدرکی ندارد که ثابت کند موشک‌های ایران برای حمل سلاح هسته‌ای &#۳۹;طراحی&#۳۹; شده است.

این دیپلمات اسبق انگلیس بابیان اینکه از جزئیات مذاکرات پیشین ایران و گروه پنج به‌علاوه یک که منجر به صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شد اطلاع دقیقی ندارد، ابراز اطمینان کرد که عبارت &#۳۹;طراحی&#۳۹; بنا به دلایل درستی در این قطعنامه گنجانده‌شده است.

وی گفت: گمان می‌کنم که طرف‌های برجام و یا دست‌کم برخی از آن‌ها به دنبال تعهدی از سوی ایران بودند که آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند و حداکثر ایران حاضر شد که با درخواست برای توقف آزمایش موشک‌هایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارد، موافقت کند.

جنکینز وجود عبارت &#۳۹;طراحی&#۳۹; در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را برگ برنده‌ای برای ایران توصیف کرد که از این منظر &#۳۹;برای آمریکا دشوار خواهد بود که ثابت کند موشک‌هایی که ایران آزمایش کرده، قابلیت حمل سلاح هسته‌ای داشته است.&#۳۹;

وی از درخواست کشورش و فرانسه برای برگزاری نشست شورای امنیت ابراز تعجب کرد و دو سناریوی احتمالی را در این رابطه مطرح کرد.

این دیپلمات اسبق انگلیس گفت: احتمال اول این است که آن‌ها قصد دارند ترامپ را خشنود کرده و نشان دهند که در این رابطه با او همسو هستند یا می‌خواهند به ایران نشان دهند که هرچند کاملاً از برجام حمایت می‌کنند و قصد دارند تا مکانیزمی را برای تداوم همکاری‌های تجاری و مالی میان ایران و اروپا راه‌اندازی کنند اما این کشور نباید حسن نیت آن‌ها را حق خود تلقی کند.

وی افزود: انگلیس و فرانسه ترجیح می‌دهند که ایران آزمایش موشکی انجام ندهد و با درخواست برای تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیام خود را به تهران منتقل کردند.

به گزارش ایرنا، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس امروز با انتشار بیانیه ای عجولانه، توسعه برنامه موشکی ایران &#۳۹;خطرناک و تحریک کننده&#۳۹; خواند. او بدون ارائه مدرکی درباره ادعاهای خود، عنوان کرد که اقدام ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که از این کشور می خواهد تا موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند، «ناسازگار است».

هانت افزود: ایران باید از آنچه او اقدامات «تحریک کننده» نامید، دست بردارد.

سفیر پیشین انگلیس در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت وگو با ایرنا، درباره احتمال چرخش موضع لندن و امنیتی کردن موضوع موشکی ایران، به این نکته اشاره کرد که لندن در ماه‌های منتهی به خروج آمریکا از برجام بیانیه‌های متعددی را درباره فعالیت‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه صادر کرده بود.

وی افزود: شاید بتوان این‌طور به قضیه نگاه کرد که اقدام اخیر انگلیس در ادامه همان مواضعی است که درگذشته اتخاذ کرده بود. اما نکته تعجب‌برانگیز این است که با توجه به شکافی که میان دو طرف پس از هشتم «می» در رابطه با برجام به وجود آمد آن‌ها نیازی نمی‌دیدند که موضع پیشین خود درباره برنامه موشکی ایران را مورد تأکید قرار دهند.

جنکینز در پاسخ به این سؤال که آیا از نگاه او آزمایش موشکی ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه به شمار می‌رود، گفت: من چنین اعتقادی ندارم. چون همان کشورهایی که ادعا می‌کنند به دلیل آزمایش‌های موشکی ایران احساس تهدید می‌کنند انبارهای وسیعی از موشک در اختیاردارند که ایران را تهدید می‌کند.

او دراین‌باره به تهدید موشکی رژیم صهیونیستی و عربستان برای ایران اشاره کرد و افزود: نمی‌توانم درک نمی‌کنم که چرا آزمایش‌های موشکی ایران یک تهدید به شمار می‌رود.

سفیر پیشین انگلیس در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که از نگاه او بحث آزمایش موشکی ایران، چه منع قانونی می‌تواند داشته باشد، گفت: در قوانین بین‌الملل هیچ منعی برای آزمایش موشکی ایران وجود ندارد.ایران با انجام آزمایش موشکی هیچ پیمان بین‌المللی را نقض نکرده و هیچ قطعنامه‌ای هم در این رابطه وجود ندارد.

وی بابیان اینکه قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران، به ممنوعیت آزمایش‌های موشکی ایران اشاره‌کرده بود، افزود: &#۳۹;اما تمام آن قطعنامه‌ها اکنون لغو شده و قطعنامه ۲۲۳۱ صرفاً از ایران می‌خواهد تا از انجام آزمایش‌های موشکی دوری کند.&#۳۹;

جنکینز درباره احتمال تغییر موضع انگلیس تحت‌فشار آمریکا و خروج احتمالی این کشور از برجام گفت: برخی از مطبوعات این مساله را مطرح کرده‌اند اما من چنین اعتقادی ندارم. تا جایی که آگاهی دارم اتحادیه اروپا و کشورهای عضو کاملاً به برجام متعهد هستند و اجازه نخواهند داد که چنین مسائلی این توافق را تضعیف کند.

این دیپلمات اسبق انگلیس در پایان و در پاسخ به سؤال دیگری درباره سمینار هفته گذشته همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا که با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بروکسل برگزار شد، اظهار داشت که این نشست نشان‌دهنده احترام دو طرف به تعهدات خود در برجام است.

جنکینز در این رابطه از تداوم و تعمیق همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اروپا استقبال کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.