علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز(جمعه، ۱۶ آذر ماه) در دیدار با بن علی ییلدریم رئیس مجلس ترکیه که برای حضور در کنفرانس ۶ کشور آسیایی پیرامون مقابله با تروریسم به تهران سفر کرده است، ضمن تشکر از این کشور بابت میزبانی اجلاس APA، گفت: در این اجلاس گفتگوهای مؤثری پیرامون مسائل مختلف با یکدیگر داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه همکاری های اخیر برای ایجاد امنیت در منطقه افزایش یافته است، اظهار داشت: رفتار آمریکایی ها بی نظمی بین المللی ایجاد کرده و صحنه بین الملل که پیش از این از یک نظم حداقلی برخوردار بود نیز در حال به هم ریختن است.

وی در ادامه یکی از اثرات اقدامات آمریکایی ها را افزایش همکاری ها در منطقه دانست و افزود: رفتار آمریکا باعث شده بسیاری از دولت ها و ملت ها از این کشور فاصله بگیرند که این اقدام مثبتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بر ضرورت افزایش همکاری های اقتصادی و امنیتی در منطقه تأکید کرد و اظهار داشت: نشست آستانه یکی از اقدامات مثبت میان چند کشور در منطقه بود، چنانچه امروزه کشورها معتقدند باید مسائل را نه از طریق نظامی بلکه از طریق سیاسی حل کرد.

رئیس مجلس ترکیه: دلار به عنوان تهدیدی علیه کشورها است/ تأثیر منفی تصمیمات آمریکا در ایجاد صلح در منطقه

بن علی ییلدریم رئیس مجلس ترکیه ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران و محکوم کردن حمله تروریستی اخیر در چابهار که منجر به شهادت چند تن از ایرانیان شد، گفت: اخیرا همکاری های خوبی میان دو کشور شکل گرفته و توانستیم تا حد زیادی بسیاری از مسائل را به خصوص در حوزه مبارزه با تروریسم کنترل کنیم.

رئیس مجلس ترکیه در ادامه با بیان اینکه تصمیمات اخیر آمریکا تأثیر منفی در ایجاد صلح در منطقه داشته، عنوان کرد: این کشور بدون در نظر گرفتن حقوق بین المللی اقداماتی صورت می دهد و حتی از معاهداتی که زمان زیادی روی آن کار کارشناسی شد، یک شبه و به راحتی خارج می شود و دنیا را به هم می ریزد.

وی افزود: ترکیه از ابتدا نسبت به رفتارهای سلیقه ای این چنین مخالفت داشته و معتقدیم تصمیمات اشتباه آنها باعث می شود در وهله اول کشورهای ما تحت تأثیر قرار گیرند اما همین رفتارها باعث شده حتی اتحادیه اروپا نیز با آنها همکاری نکند.

رئیس مجلس ترکیه در پایان به تجارت بر مبنای واحدهای پولی کشورها تأکید و خاطرنشان کرد: استفاده از دلار به عنوان تهدید علیه کشورها بود که امروز با حذف آن در راستای گسترش روابط تجاری گام بر می داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.