«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، در نشست شصت و یکم کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل، به مدت یک سال به عنوان معاول اول و همچنین رئیس کمیته عمومی این کمیسیون انتخاب شد.

کمیسیون مواد مخدر  با ٥٣ عضو در سال ١٩٦٤ تاسیس شد، نهاد اصلی بین المللی و محوری درخصوص سیاستگذاری های حوزه مواد مخدر است.

این کمیسیون با تجزیه و تحلیل وضعیت مواد مخدر در جهان، توصیه های خود پیرامون همه مسائل مرتبط با معضل مواد مخدر، مواد روانگردان و نیز پیش سازهای این مواد را به شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) ارائه می کند. کمیسیون، همچنین اکوسوک را در اعمال نظارت عالیه بر اجرای کنوانسیون های سه گانه مواد مخدر و نیز کلیه قراردادهای بین المللی مرتبط با مواد مخدر یاری می کند.

کمیسیون مواد مخدر همچنین بر مبنای توصیه های واصله از سازمان جهانی بهداشت، همه ساله موادی را به عنوان مواد مخدر، روانگردان و یا پیش سازهای این مواد از جدول ضمیمه کنوانسیون های سه گانه مواد مخدر (کنوانسیون واحد مواد مخدر مصوب ۱۹۶۱، کنوانسیون مواد روانگردان مصوب ۱۹۷۱ و کنوانسیون منع ترانزیت غیر قانونی مواد مخدر و روانگردان مصوب ۱۹۸۸) حذف و یا به آن اضافه می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.