خرید مسکن اتفاقی است که در آینده ی نزدیکِ زندگی شما روی خواهد داد؟ همین الان در بنگاه معاملات املاک نشسته اید و قرار است معامله کنید؟

اگر به جای شما باشم لحظه ای دست نگه می دارم و پس از مطالعه ی این متن اقدام لازم را عملی می سازم. آن چه در ادامه بیان شده، ابتدا ترسیم اقداماتی است که باید در هنگام خرید مسکن مو به مو رعایت شود و سپس، پرداخته ایم به ابزاری که می تواند من و شما را در مسیر دست یابی به انتخاب بهینه یاری رساند. مطالعه ی این مقاله سرجمع نُه پاراگراف دیگر به ادامه می انجامد، پس ارزشش را دارد که با ما همراه باشید.    

چه قدر می توانید هزینه کنید؟

خرید مسکن با تخمین دارایی شخصی آغاز می شود نه بررسی شرایط موجود در بازار. شما باید در جدی و دقیق ترین شرایط ممکن رو به محاسبه ی میزان توانایی اقتصادی خود بیاورید. اینکه در چند قسط و چگونه می توانید هزینه بپردازید مهم است، زیرا اگر غیر از این باشد و در لحظه تصمیم بگیرید، پروژه ی نهایی یا خیلی از سقف پایین است و یا خیلی بالا. در حالت اول شما می مانید و میزان قابل توجهی نقدینگی در این بازار پر تورم و در حالت دوم کار به وادی وام و رهن دادن مسکن خریداری شده می رسد.

خرید مسکن

شرایط فروشنده را دریابید

پیش از آن که دست به جیب شوید و مسکن را خریداری کنید، حتما سعی داشته باشید که از شرایط فروشنده اطلاع حاصل کنید. آیا او برای فروش عجله دارد؟ آیا آمادگی دارد در زمان معین شده منزل شما را ترک کند؟ خلاصه اینکه، هر آن چه که برای شخص شما مهم است را به طور دقیق و کامل بپرسید. این کار باعث می شود در زمان مذاکره دست پری داشته باشید و در چانه زنی ها بیشترین تخفیف ممکن را بگیرید.

پیگیری کنید که این مسکن چه مدتی برای فروش بوده

خرید و فروش مسکن در تهران، از هر نوعی (چه آپارتمان و چه ویلایی)، بازار پیچیده ای دارد، پیش بینی شرایط قیمتی، اطلاع از تفاوت قیمت آپارتمان و نکاتی که هر کدام جداگانه در بازار نقش ایفا می کنند مجموعه یافته هایی نیستند که به راحتی در اختیار من و شما قرار بگیرند. در نتیجه، می توانیم به یک اصل ساده مراجعه کنیم، اگر مسکنی برای مدت طولانی در بازار فروش قرار داشته، به احتمال زیاد یک جای کارش اشکال دارد.

تحقیق شما باید منازل قابل مقایسه را در بگیرد

خرید مسکن به بیانی شبیه به ازدواج و برگزیدن زوج است. اما مساله اینجاست که باید گزینه ها را معقول و دقیق بررسی و مقایسه کرد. مثلا اگر قصد خرید آپارتمان در تهران است، پر واضح است که نمی توان آن را با ویلایی در شمال مقایسه کرد. به طریق مشابه، حتی املاک از محله ای به محله ی دیگر تفاوت ویژگی و قیمت دارند. مخلص کلام اینکه، برای مقایسه ی گزینه هایی که در اختیار دارید، باید گام به گام و محله به محله اقدام کنید.

همه چیز قیمت نیست، هوشیار باشید

در بنگاه های معاملات املاک فراوان شنیده می شود که این پولِ خرید آپارتمانی در فلان جاست، یا با این قیمت فلانی در بهمان محله انباری می فروشد و این دست از چرب زبانی ها. اما همان طور که خود واقفید، همه ی خرید مسکن که قیمت نیست، امکانات سازه، شرایط محله و دنیایی وسیع از ویژگی هایی اینچنین هر کدام به سهم خود تاثیرگذاری دارند.

لیستی از موارد غیرقابل مذاکره تهیه کنید

خرید مسکن، اگر قرار است بدون پشیمانی و افسوس باشد، باید بر اساس یک لیست غیر قابل تغییر عملی شود. به بیان دقیق تر، شاید برای فردی، شمالی بودن آپارتمان حیاتی است، یا اگر سه خواب بودن و یا داشتن تراس یا بالکن. نمی دانیم، اما هر فرد باید فهرستی از آن چه نیاز دارد را فراهم آورد و مسکن، آپارتمان یا منزلی که می بیند را با توجه به آن ها بسنجد.

تحقیق درباره ی محله ضروری است

شاید شما اعصاب سر و صدا ندارید اما کوچه کناری مدرسه ای است که مراسم صبح گاهی دارند و زنگ تفریح و غیره. حالا هر چه قدر هم افسانه ای، ارزشش را دارد که آن آپارتمان، ویلایی یا به طوری کلی ملک را بخرید و یک عمر را به سختی بگذرانید؟

از چه مجرایی برای خرید اقدام خواهید کرد؟

واقعا دوست دارید به صورت سنتی به یک بنگاه معاملات املاک مراجعه کنید و شرایط مطلوب خود را به او بگویید تا برایتان کاری کند؟ یا خرید و فروش ملک را از طریق شبکه های اجتماعی و پلتفرم های موبایلی پی می گیرید؟ بررسی کرده اید که هزینه ی کمیسیون چگونه خواهد بود؟ ما در این باره یک پیشنهاد داریم.

از ملکانا استفاده کنید؛ کار را راحت و محکم انجام می دهد

در صورتی که قصد خرید و فروش مسکن در تهران را داشته باشید، کافی است عبارت ملکانا را در گوگل جست و جو کنید. سپس به دنیایی وارد می شوید از ملک و آپارتمان. خریدارها به صورت سه بعدی منزل خود را به نمایش گذاشته اند و قیمت پیشنهادی ارائه کرده اند و خود پلتفرم از نگاهی تخصصی، نکات ضعف و قوت آن پروژه را بررسی کرده است. مثلا اینکه آیا نورگیر است یا خیر، نسبت به بازار و غیره قیمت خوبی دارد یا سنگین است و بسیاری دیگر از این موارد. اما آن چه واقعا ملکانا را متمایز می کند، ارائه ی پکیج کامل خرید از بازدید تا قولنامه است. شما علاوه بر بازدید مجازی از منزل، درباره ی محله آگاهی پیدا می کنید و سپس اگر نظرتان درباره ی ویژگی ها و قیمت مساعد باشد، کار را به وکلای پایه یک می سپارید تا شرایط اسناد را جویا شوند، پس از آن هم نوبت به معامله می رسد. جالب اینکه، خرید و فروش مسکن از هر نوع، تنها با ده درصدِ کفِ قیمتِ بازار انجام می شود، یعنی نود درصد تخفیف کمیسیون در ازای دریافت خدمات قانونی و تخصصی.

امیدواریم حالا بتوانید در خرید و فروش ملک و مسکن، شرایط بهتری برای خود رقم بزنید.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.