دکتر عباس آقازاده در گفت‌وگو با ایسنا،  با اشاره به استعفای دکتر ایرج فاضل- رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: در ماده ۹ و تبصره دو قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مباحثی درباره انتخاب رییس‌کل جدید سازمان مطرح شده است. باید توجه کرد که مرجع انتخاب‌کننده رییس‌کل سازمان نظام پزشکی مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی است. نتیجه انتخاب مجمع عمومی سازمان نیز مطابق قانون توسط هیات رییسه مجمع عمومی و هیات نظارت مرکزی بر انتخابات نظام پزشکی، به اطلاع رییس‌جمهور وقت رسیده و رییس جمهور آن را تنفیذ می‌کنند. حتی در قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه قوانینی وجود دارد که مشخص کرده‌اند در صورت عدم تنفیذ رییس‌جمهور، سازمان چگونه اداره شود.

 

مجمع عمومی نظام پزشکی؛  نافذترین مرجع برای انتخاب رییس‌کل سازمان

 

وی افزود: بنابراین مقدم‌ترین و نافذترین مرجع برای انتخاب رییس‌کل سازمان نظام پزشکی، مجمع‌عمومی این سازمان است. از طرفی رییس‌کل می‌تواند فقط توسط شورای‌عالی سازمان استیضاح شود و هیچ مرجع دیگری حق انجام چنین کاری را ندارد و به همین ترتیب رییس‌کل هم استعفایش را تقدیم رییس‌ شورای‌عالی نظام پزشکی می‌کند. درباره شروط پذیرش یا عدم پذیرش استعفا هم قانون ساکت است و به همین دلیل ما به محض دریافت استعفا باید آن را اتفاق‌افتاده تلقی کنیم؛ چراکه قانون هیچ چیزی در این باره مطرح نکرده و نه رییس‌جمهور و نه مجلس و هیچ‌جای دیگر ورودی به این قضیه ندارند. به همین دلیل بعد از تسلیم استعفای دکتر فاضل که استاد مسلم همه پزشکان کشور هستند، از امروز سرپرستی سازمان بر عهده رییس‌شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی خواهد بود. بنابراین در حال حاضر آقای دکتر ظفرقندی تا فرصت زمانی که قانون مشخص کرده است، رییس‌کل سازمان نظام پزشکی هستند.

چه کسانی می‌توانند کاندید رییس‌کلی نظام پزشکی شوند؟

آقازاده درباره فرصت قانونی که برای تعیین رییس‌کل جدید پیش‌بینی شده است، گفت: روال کار به این صورت است که رییس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی در فرصتی سه ماهه با همان اختیاراتی که قانون برای رییس‌کل سازمان در نظر گرفته است و با حفظ سمت ریاست شورای‌عالی، سازمان نظام پزشکی را اداره می‌کنند. طی این سه ماه، افرادی کاندیداتوری خود را برای سمت رییس‌کل اعلام می‌کنند. باید توجه کرد که مطابق ماده ۹ قانون تشکیل سازمان، فقط کسانی حق دارند کاندید شوند که در یکی از هیات‌مدیره‌های نظام پزشکی شهرستان‌ها عضویت داشته باشند. یعنی قبلا به عنوان عضو هیات‌مدیره نظام پزشکی شهری انتخاب شده باشند و اگر در این چارچوب نباشند، امکان کاندید شدن‌شان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: سرپرست سازمان نیز می‌تواند برای تصدی پست رییس‌کلی کاندید شود، اما باید از سمت قبلی خود استعفا دهد. یعنی بعد از اینکه کاندیداتوری‌اش رابه صورت کتبی به هیات‌رییسه مجمع تسلیم کرد، باید استعفایش را هم ارائه دهد. بر این اساس در مجمع عمومی طبق روال رییس‌کل جدید انتخاب می‌شود. بنابراین در انتخاب رییس‌کل جدید هم هیچ مرجعی جز مجمع عمومی سازمان وجود ندارد. بنابراین انتخابات انجام شده و نتیجه انتخابات به روال قبل توسط هیات نظارت مرکزی و هیات رییسه مجمع عمومی به رییس جمهور تقدیم می‌شود تا حکم را تنفیذ کنند.

نظام پزشکی مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیست

عضو هیات رییسه مجمع عمومی در پاسخ به اینکه آیا این سازمان مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است یا خیر، اظهار کرد: استدلال دکتر فاضل درباره کناره‌گیری‌شان به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان، وارد نیست. به موجب ماده سه قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوب ۸۶/۷/۸ سازمان نظام پزشکی موسسه یا نهاد عمومی غیردولتی شناخته می‌شود. زیرا بیش از ۵۰ درصد بودجه سالانه آن از محل منابع غیردولتی تامین می‌شود و عهده‌دار ارائه خدماتی است که جنبه عمومی دارند. البته در سال ۱۳۸۴  دولت به سازمان کمکی کرده است و یا به عنوان خرید خدمت ارائه برخی خدمات را از سازمان خواسته‌اند و در قبالش پول پرداخت شده است. مانند بحث نظارت بر سامانه ۱۶۹۰ در ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت. این موارد به معنای تامین بودجه نیست، بلکه یکسری کمک‌های موردی یا خرید خدمت بوده است. بنابراین سازمان نظام پزشکی به عنوان سازمانی غیردولتی طبقه‌بندی می‌شود و مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شود و استنباط و تفسیر دکتر فاضل به این قانون و استناد به این قانون برای استعفا نادرست بوده است. در مذاکرات حضوری این موضوع را توضیح دادیم، اما نهایتا اعلام کردند که دلایل شخصی برای این کار دارند.

آقازاده درباره استناد دیگری که در این استعفانامه به مصوبه شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی مبنی بر عدم به‌کارگیری بازنشستگان شده است نیز گفت: باید توجه کرد که این در مصوبه به مناصب غیر انتخابی اشاره شده است و مناصب انتخابی چون رییس‌کل، اعضای شورای‌عالی، هیات‌رییسه مجمع عمومی، هیات‌مدیره‌های شهرستان‌ها و... که انتخابی‌اند، مشمول مصوبه شورای‌عالی هم نیستند. البته قبل از این مصوبه مجمع عمومی در مرداد سال ۱۳۹۷ قطع‌نامه‌ای صادر کرده و خواستار شد برای چالاکی تشکیلات تا حد امکان از به‌کارگیری افراد بازنشسته در سمت‌های اجرایی غیر انتخابی خودداری شود که اصلا ارتباطی با مناصب انتخابی ندارد.

وی تاکید کرد: بنابراین این موضوع با اراده شخصی استاد بزرگوارمان آقای دکتر فاضل بوده است و ما علی‌رغم اینکه برای نگهداشتن‌شان سعی کردیم، اما به اراده‌شان احترام می‌گذاریم، اما سازمان نظام پزشکی حیاتش را تضعیف‌شده نمی‌بیند و به کارش ادامه می‌دهد. از همین امروز هم آقای دکتر ظفرقندی با تمام اختیارات قانونی دکتر فاضل، کارشان را انجام می‌دهند. مجمع عمومی هم حتما تشکیل جلسه خواهد داد و در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند. درباره کارکنان سازمان، وظایف سازمان و مسائل جاری سازمان هیچ اختلال و وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود و سازمان حفظ می‌شود تا با انتخاب رییس‌کل جدید کارش پیش برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.