وی در توئیت خود اعلام کرد که ایده تشکیل ارتش اروپایی طی دو جنگ جهانی اول و دوم، کارآمد نبود، با این حال آمریکا همواره از اروپا حمایت می کند.

وی در این توئیت ضمن درخواست از کشورهای اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای پرداخت سهم منصفانه خود از هزینه های این ائتلاف، یادآور شد که آلمان تنها یک درصد از تولید ناخالص داخلی اش را برای پاسداری از اروپا پرداخت می کند، در حالی که سهم آمریکا در این زمینه، ۴.۳ درصد است. 

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر نیز از همتای فرانسوی خود به دلیل پیشنهاد تشکیل ارتش اروپا برای مقابله با تحرکات چین، روسیه و ایالات متحده به شدت انتقاد کرده بود. 

ترامپ به طور معمول با انتقاد از متحدان آمریکا در ارتباط با تامین هزینه های ناتو، تاکید می کند که همه کشورهای عضو این سازمان باید سهم بودجه دفاعی شان را تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی خود افزایش دهند. 

پاریس، قویا و آشکارا از تشکیل ارتش اروپا حمایت و آلمان پیشنهاد «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای ایجاد ساختار فرماندهی مشترک را به طور ضمنی تایید کرده است. 

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۳ و بر اساس سیاست دفاعی و امنیتی خود ۳۴ ماموریت مشترک را توسط کشورهای عضو زیر پرچم این اتحادیه انجام داده است. 

کمیسیون اروپا نیز پیشتر اعلام کرد که احتمالا ارتش اتحادیه اروپا تشکیل می شود. «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا از دیرباز حامی ایده تشکیل ارتشی واحد در اروپا بوده است، نیرویی که از ائتلاف نظامی ناتو مجزا باشد. 

رئیس کمیسیون اروپا سال گذشته گفته بود که تمکین از ناتو دیگر نمی تواند بهانه متقاعد کننده ای علیه تلاش های (دفاعی) گسترده تر در اروپا باشد.

از سویی، خروج قریب الوقوع انگلیس از اتحادیه اروپا، کشوری که مخالف همکاری نظامی این اتحادیه بوده، به بحث همیاری دفاعی در این اتحادیه جان تازه ای بخشیده است.

اتحادیه اروپا نگران است که ترامپ در مقایسه با سلف خود از تمایل کمتری برای دفاع از اروپا در صورت مواجهه با اقدامات تهاجمی روسیه برخوردار باشد. 

در این میان، برخی رهبران اتحادیه اروپا معتقدند که اعطای نقش نظامی بزرگ به اتحادیه اروپا ممکن است ناتو را تضعیف کند. همچنین کشورهای غیر عضو ناتو در اتحادیه اروپا از این مساله نگران هستند. 


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.