آسوشیتد پرس گزارش داد، رالف گودل، وزیر امنیت عمومی کانادا این بازداشت را تایید کرد و گفت‌: کانادا از این مساله بسیار نگران است.

کوریگ به عنوان مشاور شمال شرق آسیا مستقر در هنگ کنگ برای "گروه بین‌المللی بحران" مشغول به کار است.

 این گروه اعلام کرد: مایکل کوریگ که قبلا به عنوان یکی از دیپلمات‌های کانادا در چین و کشورهای دیگر فعالیت کرده بود، دوشنبه شب در جریان یکی از سفرهای معمول و عادی‌ خود در پکن توسط اداره امنیت کشور چین بازداشت شد.

راب مالی، رییس این سازمان غیر دولتی، گفت‌: مسئولان کنسولگری کانادا در چین هنوز نتوانسته‌اند با کوریگ ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: من فکر می‌کنم کوریگ به دلایل شخصی در زمان بازداشتش در پکن بوده و قطعا هیچ هدف غیر قانونی یا هیچ دلیلی برای لطمه وارد کردن به امنیت ملی چین نداشته است.

مالی در ادامه‌ گفت‌: فکر نمی‌کنم کوریگ به هیچ دلیلی خطرناک احساس شود. او عاشق چین بود و به همین خاطر بود که تصمیم گرفت از وزارت امور خارجه کانادا جدا شود تا بتواند مدتی در چین بماند.

این گروه مستقر در بروکسل، گفت‌: ما هنوز هیچ اطلاعاتی از کوریگ از زمان بازداشتش دریافت نکرده‌ایم.

این بازداشت پس از آن صورت گرفت که چین به کانادا نسبت به پیامدهای بازداشت اخیر منگ وانژو، مدیر شرکت هواوی در فرودگاه ونکوور هشدار داده بود. یکی از قضات کانادا روز سه‌شنبه برای منگ قرار وثیقه صادر و او را آزاد کرد، در حالی که این مدیر هوآویی باید منتظر استرداد احتمالی‌اش به آمریکا بماند.

گودل در پاسخ به سوالی درباره کوریگ، گفت‌: ما به شدت نگران هستیم. بدون شک یکی از شهروندان کانادایی در شرایط دشواری در چین به سر می‌برد. ما از هیچ تلاشی برای حفظ امنیت او فرو گذار نیستیم.

گودل افزود: هنوز هیچ نشانه واضح و شفافی از این که این مساله ربطی به بازداشت منگ داشته، وجود ندارد.

با این حال گی سن ــ ژاک ، یکی دیگر از سفرای سابق کانادا در چین، گفت‌: شکی ندارم که کوریگ به خاطر بازگشت مدیر هواوی بازداشت شده است.

وی افزود: در چین هیچ مساله تصادفی و یا همزمانی بی دلیلی وجود ندارد. متاسفانه کانادا در وسط یک مناقشه میان آمریکا و چین گیر افتاده است. از آن جایی که چین نمی‌تواند به آمریکا ضربه‌ای وارد کند، هدف بعدی یعنی کانادا را هدف قرار داده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کاناد، گفت‌: دولت کانادا در دوره این بازداشت با مقامات چینی ارتباط برقرار کرده است. ما به طور جدی به این پرونده رسیدگی می‌کنیم.

گروه بین‌المللی بحران، گفت‌: کوریگ از فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی  یکی از کارشناسان تمام وقت این سازمان بوده است. کوریگ پیش‌تر به عنوان یکی از دیپلمات‌های کانادا در پکن، هنگ کنگ و همچنین در سازمان ملل خدمت کرده بود.

سن ــ ژاک گفت‌: کوریگ، در زمانی که برای سفارت کانادا در چین کار می‌کرد، فعالیت‌های سیاسی متعدد و عمیقی داشت. این اقدامات شامل سفر و مصاحبه با مخالفان نیز می‌شد. در چین خط فاصله بسیار باریکی میان جاسوسی و گزارشگری سیاسی وجود دارد.

باب رائل، رهبر سابق حزب لیبرال کانادا، گفت‌: کاملا مشخص است که چرا کوریگ بازداشت شده است. به این یک سرکوب و یک اقدام تلافی جویانه می‌گویند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.