اوپک در گزارش ماهانه خود که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است، اعلام کرد تقاضا برای نفت خام این سازمان در سال ۲۰۱۹ به ۳۱.۴۴ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. بر اساس کارشناسی های انجام گرفته توسط کارشناسان اوپک این میزان یکصد هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته و ۱.۵۳ میلیون بشکه کمتر از تولید حال حاضرش است.

در گزارش ماهیانه این سازمان آمده است: افزایش تنش های تجاری، انقباض مالی و چالش های سیاسی پیش رو از جمله مسائلی هستند که سال آینده مخاطرات اقتصادی را حتی بیش از پیش به سمت جنبه منفی متمایل خواهد کرد.

اوپک و متحدان این سازمان از جمله روسیه از بیم کاهش قیمت نفت و افزایش عرضه، هفته گذشته توافق کردند سال آینده کاهش تولید را از سر بگیرند.

آنها وعده دادند تولید را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد که از این میزان، سهم اوپک ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

این کاهش تولید به عنوان یک چرخش سیاست پس از آن انجام می شود که این ائتلاف از تولیدکنندگان موسوم به اوپک پلاس OPEC+ ماه ژوئن در بحبوحه فشارهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای کاستن از قیمت ها و جبران کاهش پیش بینی شده صادرات ایران، پذیرفت تولید را افزایش دهد.

اوپک پلاس شامل کشورهای عربستان سعودی، امارات عربی متحده و کویت بودند.

همچنین در گزارش اوپک آمده است که با وجود بازگشت تحریم های نفتی علیه ایران، تولید نفت این سازمان در ماه نوامبر، فقط ۱۱ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

ایران که سومین کشور تولیدکننده نفت خام در اوپک به شمار می‌رود، در ماه اکتبر روزانه ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار و در ماه سپتامبر ۳ میلیون و ۴۵۱ هزار بشکه نفت صادر کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.