کریستیا فریلند روز جمعه در نشست خبری مشترک با مایکل پمپئو و وزیران دفاع کانادا و آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا کانادا به نیابت از آمریکا در جنگ تجاری با چین، این فرد را بازداشت کرده است، این مطلب را مطرح کرد.
وی با این ادعا که کانادا کشوری قانونی است و برای قانون احترام قایل هستیم، افزود: روند قانونی در بازداشت و محاکمه وانژوا مینگ دنبال شده و می شود. باید با احترام کامل با وی برخورد شود و محاکمه عادلانه ای هم داشته باشد. 
وزیر خارجه کانادا تصمیم قاضی این کشور برای آزادی با قید وثیقه این فرد چینی را در همین راستا تفسیر کرد و ادامه داد: درباره استرداد وی در حال بررسی هستیم چرا که معتقدیم مسایل استرداد نباید سیاسی باشد یا به عنوان ابزاری برای حل مسایل دیگر استفاده شود.
فریلند درباره کانادایی های بازداشت شده در چین هم اظهار کرد: مهم است که بدانیم این ها انسان هستند. هیچ چیزی دردناک تر از بازداشت کانادایی ها در خارج از کشور نیست و این مایه نگرانی است.
فریلند درباره اوکراین هم گفت: توقیف کشتی و ملوانان اوکراینی را محکوم کردیم. کانادا از مردم اوکراین و تمامیت ارضی آن کشور حمایت می کند.
وی همچنین به نیکاراگوئه و ونزوئلا اشاره کرد و با دیکتاتور خواندن حاکمان آن، گفت: همچنین فرصت داشتیم تا از تلاش آمریکا برای عاره سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی حمایت می کنیم و خیلی مهم است کشورهایی که از نظم جهانی پیروی نمی کنند را پاسخگو نگهداریم.
وزیر خارجه کانادا در پاسخ به این سوال که آیا کانادا با دستگیر کردن مدیر هوآوی بهای سنگینی می پردازد و برخلاف میل شما گرفتار سوء استفاده آمریکا از کانادا شده اید؟ گفت: من با این لحنی که گفته اید موافق نیستم.
فریلند افزود: من این هفته با سفیر چین در کانادا صحبت کردم. تماس های زیادی هم با مقامات چین داشتیم. آنها رابطه ای بین این مسایل مطرح نکردند. در زمینه بازداشت خانم مینگ کانادا مطابق با تعهدات و توافق های قانونی عمل کرده است و این برعهده دستگاه قضایی کانادایی که آیا به کانادا مسترد شود یا خیر.
وی با حمایت از شهروندان کانادایی که در خارج از کشور بازداشت می شوند هم گفت: ما از دو نفری که در چین بازداشت شده اند هم حمایت می کنیم و سفیر ما در چین توانسته است با یکی از آنها ملاقات کند. ما به همه کانادایی ها اطمینان می دهم که این دو نفر، اولویت بزرگ برای دولت ما هستند و این مساله ما را مشغول کرده است.
وانژوا مینگ 46 ساله، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، 12 روز پیش به درخواست مقام‌های آمریکا و به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران در ونکوور کانادا بازداشت شد. آمریکا خواستار استرداد وی شده است.
هوآوی یکی از بزرگترین تولید کننده تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی چین است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.