مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در کنار همتایان کانادایی‌شان در وزارت خارجه گفت: ما همواره برای اقدامات قانونگذاران اهمیت بسیاری قائلیم.

او ادامه داد: ما در تماس مداوم با اعضای کنگره هستیم تا کاملا به نگرانی‌های آنها اشراف پیدا کنیم و تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا علیت سیاست‌هایمان را تشریح کنیم و بگویم که آنها چه هستند و چطور می‌توانیم تضمین کنیم که ما سیاست درستی برای ایالات متحده آمریکا و امن نگه داشتن کشورمان داریم. ما قطعا این کار با علم به رای‌گیری پنج‌شنبه انجام می‌دهیم.   

براساس گزارش پایگاه خبری هیل، قطعنامه سنا که پنج‌شنبه به تصویب رسید، ضربه‌ای مهلک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول است.

این قطعنامه از ترامپ می‌خواهد ظرف ۳۰ روز هرگونه نیرو را از یمن خارج کرده و به هرگونه تاثیر بر یمن پایان دهد، مگر اینکه آنها با القاعده مبارزه کنند. این قطعنامه برای تصویب به مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری‌خواهان نمی‌رسد اما زمانیکه دموکرات‌ها در ماه ژانویه کنترل این مجلس را به دست بگیرند، این موضوع احتمالا دوباره در صدر دستورکار قرار می‌گیرد.

دولت ترامپ اواخر ماه گذشته میلادی تلاش کرد تا جلوی قطعنامه سنا را بگیرد و از این رو، مایک پامپئو و جیمز ماتیس را برای ارائه توضیحاتی به کنگره فرستاد و از آنها خواست تا این روند را متوقف کنند. این قطعنامه در بحبوحه افزایش نارضایتی در میان جمهوری‌خواهان از نقش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی که ساکن آمریکا بود، تصویب شد.

سنای آمریکا همچنین یک قطعنامه جداگانه‌ای را روز پنج‌شنبه به تصویب رساند که مشخصا نام ولیعهد سعودی را به عنوان مسؤول قتل خاشقجی ذکر کرده است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد، ترامپ به وضوح درباره اهمیت مسؤول دانستن عاملان قتل خاشقجی و حفاظت از شهروندان آمریکا تاکید کرده است. او سپس گفت‌وگوها را به سمت موضوع ایران کشاند که تاکتیک رئیس‌جمهوری آمریکا برای تغییر موضوع هم هست.

پامپئو، اظهار کرد: دولت آمریکا قصد ندارد رویکرد حمایتی خود از عربستان را به رغم احترامی که به مصوبه‌های مجلس سنا قائل است، تغییر دهد.

وی عربستان را پلی در برابر "خصومت" ایران خواند و بار دیگر به تدابیر آمریکا علیه ۱۷ شهروند سعودی که در قتل خاشقجی دست داشتند، اشاره کرد.

در همین حال جیمز ماتیس با بیان اینکه وزارت دفاع آمریکا به رای سنا احترام می‌گذارد، بر پیشرفت اخیر در پایان دادن به جنگ داخلی یمن تاکید کرد.  

وی گفت، بحران درگیری‌های مسلحانه در یمن مدت طولانی است که ادامه داشته اما سازمان ملل اخیرا در حل درگیری‌ها پیشرفت‌هایی را حاصل کرده است.

وزیر دفاع آمریکا افزود: به لطف رویکرد استراتژیک واشنگتن در زمینه همکاری با طرف‌های مربوطه در بحران یمن حل درگیری‌ها در یمن ممکن شده است.

این اولین واکنش دولت ترامپ به قطعنامه‌های سنا علیه عربستان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.